dennrick
Det var utrolig kjedelig å lese @lurvetass. Du har min fulle sympati. Er det inn til Ringstad som tok båten vår ? Er det realistisk å få fikset dette i feriemånedene ? Håper dette ordner seg raskt og / eller at dere har andre gode alternativer for ferien! Siden vi hadde to motorer, så fikk vi tross alt flyttet "hytta" litt rundt.
Forklaringen jeg fikk @Bonus var varmgang. Så er jo spørsmålet hvorfor det da? Kanskje ved for hardt arbeid ? Derfor er det interessant at lurvetass nevner at VP selv sier at de har fått erfaring med dette når motorene jobber for hardt og ikke får riktig turtall.
Her er en recap av min historie: Ny båt i 2013, girtrøbbel på styrbord og styrbord brukte 12-14% mer diesel og hadde 18-20% høyere turbotrykk, oppnådde 100 rpm mindre enn babord på maks, og ble fortere varm (til 85C - da var BBD fortsatt bare på ca 75C).
Styrbord motor ble byttet (longblokk) pga høyt oljeforbruk etter to sesonger. Da ble det også oppdaget feilmerket G6 propell på det ene drevet, og jeg fikk endelig like propeller. Dette halverte de forskjellene jeg nevnte over, men det var fortsatt ulikt.
Vedrørende gir trøbbel med styrbord, så spiste båten både wire og strømpe. Så havarerte babord som nevnt i innlegget mitt over i juli 2017, og fikk ny longblokk på den også i august. På reklamasjon.
Ved opptak den høsten, så luktet drevolja i styrbord svidd og drevet hadde nesten havarert. Det ble demontert og 100% overhalt igjen, og jeg gjorde det samme med babord preventivt. Renset også begge kjølerne. Deretter gikk jeg ned fra G6 til G5, og alt ble bra og fikk for første gang 3420 rpm på begge motorer med alt annet likt av instrumentavlesninger. Båten har fungert perfekt etter dette med null problemer.
Min terori er vel at det har vært noe motstand i styrbord drev (girtrøbbel og 100 lavere rpm enn babord på bånn gass), propellene var for tunge ift båtens vekt, og var heller ikke like i to sesonger. Dette kan jo ha medført at babord aldri fikk den hjelpen den skulle fra styrbord og alltid har jobbet tyngre - og den ble til slutt utslitt og havarerte. Foruten frustrasjonen over å ha opplevd et havari som nesten ødela ferien, skremte oss, så var det også frustrerende å holde på i 5 år for å få båten iorden.