Bonus
svendmb skrev 1 time siden:... men de to verkstedene som var involvert hadde en teori om for mye olje. Verkstedet stusset når de fylte på 14 liter på den "nye" motoren og det var så vidt synlig på peilepinnen. Etter mye om og men dukket det en service bulletin fra Volvo angående feil peilepinnen på noen serier av disse maskinene. Jeg fikk to nye peilepinner av Volvo som var betydelig lengre en de som sto i...
Jeg kjørte konsekvent med oljenivå rett under midt mellom 'høy' og 'lav' markeringen på peilepinnen. Men, jeg skulle tro at litt høyt oljenivå hypotetisk kunne føre til rusing pga. slangen mellom veivhusventilasjonsfilteret og luftfilteret. Olje inn i innsugsventilene på en dieselmotor kan jo føre til rusing. Men, det skjedde jo etter @lurvetass sin beskrivelse ikke her. Og, jeg kan ikke si at jeg har sett denne type rusing dokumentert fra noen D -serie eiere. Og, om dette er årsaken, så ville jeg tro at veivhusventilasjonsfilteret og, ikke minst luftfilteret, skulle vært vesentlig mer nedsauset av olje.
dennrick skrev 28 minutter siden:... Forklaringen jeg fikk @Bonus var varmgang. Så er jo spørsmålet hvorfor det da? Kanskje ved for hardt arbeid ? Derfor er det interessant at lurvetass nevner at VP selv sier at de har fått erfaring med dette når motorene jobber for hardt og ikke får riktig turtall.
Min teori er vel at det har vært noe motstand i styrbord drev (girtrøbbel og 100 lavere rpm enn babord på bånn gass), propellene var for tunge ift båtens vekt, og var heller ikke like i to sesonger. Dette kan jo ha medført at babord aldri fikk den hjelpen den skulle fra styrbord og alltid har jobbet tyngre - og den ble til slutt utslitt og havarerte ...
Klart ikke optimale driftsvilkår mor motoren / motorene, men jeg hadde trodd at motorkonstruksjonen var mer robust enn som så. Men, med temmelig tung (framdriftstung) båt og såpass skjevfordeling av lasten, så har nok den ene motoren arbeidet særdeles tungt ja.
Men, det hadde vært veldig interessant å få en skikkelig kvalifisert uttalelse om disse årsakscenariene fra en med dypere kunnskap og erfaring fra dette området og D -serie motorer.