sap_2000
4 hours ago, lurvetass said:Har fått mellom 3300 og 3400 litt avhengig av last. Har tatt det opp med dem og spurt og fått ok.
Huff, kjedelige greier dette her @lurvetass. Mr Murphy kan dette med timing...
Hvem var det som sa at det var ok med 33-3400? Båtprodusenten som ikke ville betale for nye propeller eller VP?
Meg bekjent får båtprodusentene beskjed om å sikte på opp mot 3600. Da er det litt å gå på til man flytter inn med familie, bagasje, jolle, fyller tankene, monterer litt utstyr og legger på noen år med bunnstoff. De fleste greier da 3500 eller mer.
Jeg husker også @dennrick sin sak, og tenker det ikke var helt tilfeldig at den motoren som knelte var den som hadde jobbet veldig hardt.
Jeg tror ikke det at den manglet rpm alene var årsaken, men det kan være det som dytter lasset utfor kanten om en eller flere andre ting skulle oppstå. F.eks feil på dyse, redusert kjøling/ smøring osv. Jeg har også hørt om oljenivå og nye peilepinner, men sliter med å tro at det alene er nok...
Om man skal tørre å spekulere litt, så har både motoren til @lurvetass og den ene til @dennrick som havarerte begge jobbet for tungt og ikke oppnådd maks anbefalt rpm. Det er ikke ofte jeg kjører båter med alt for tunge propeller (og jeg kjører stort sett båter som er i en salgsprosess og således "lette"), men det hender. Bavaria har hittil vært overrepresentert med tunge propeller. Rart egentlig, da det eller virker å være de største og tyngste produsentene som har best kontroll på dette. Som regel er det også båter som egentlig hadde hatt godt av litt mer motor som jeg har opplever med for tunge propeller. Vanskelig å se for seg noen annen grunn enn en "brosjyreknop" eller to på tester eller demokjøring. Båten vil i alle andre scenarioer senere i livet ha for tung propell.
Disse motorene greier å pumpe ut alle hestene sine selv om det mangler litt turtall. Men de vil nå 100% load mye tidligere, gå med høyere EGT og med mer moment på hele drivverket. Blir som å kjøre en tungt lastet bil med henger i en evig oppoverbakke i 5. gir, fremfor å gire ned ett trinn eller to og lette litt på gassen.
Å gå ned en størelse eller to på propellen vil spare drevet for endel NM og varmgang. I tillegg vil båten være lettere å dra opp i plan når den er tungt lastet.
Anbefaler å lese noen av Tonys artikler (cummins guru) om motorbelastning og riktig propping av båter
f.eks denne https://www.sbmar.com/articles/engine-life-vs-engine-loading/
eller denne https://www.sbmar.com/featured-article/propellers-move-boats-engines-just-turn-them/
https://www.sbmar.com/articles/is-my-boat-over-propped/
Lykke til