Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick

Bare en liten tanke fra litt høyt oppe "på tribunen": @lurvetass fortalte at RR hadde sagt at VP hadde opparbeidet seg litt erfaring nå med slike skader med motorer som har gått tungt og ikke fått riktig turtall. Videre nevner han at han har oppnådd mellom 33-3400 rpm. Samme her: Min havarerte klarte maks 3390, men den ble kjørt i to sesonger med en styrbord som ikke klarte mer enn 3290. Så den havarerte babord jobbet vel ekstra hardt siden den heller ikke fikk den hjelpen den skulle av styrbord ? Allerede i 2015 (to år før havariet), så anbefalte RR å gå ned fra G6 til G5, men jeg gjorde det ikke fordi Bavaria ikke ville dekke det, og hevdet at G6 var riktig i motsetning til RR.

 

Så her har vi nå to havarerte motorer som begge har gått tungt og ikke oppnådd riktig turtall. Er det ikke bare så enkelt ?

 

Jeg fikk alt iorden da jeg endelig fulgte rådene om å gå ned i propellstørrelse (G6 -> G5). Det betalte jeg selv, og solgte mine gamle på FINN. Da oppnådde jeg 3420 rpm på begge, og har ikke hatt noen feil siden. Dette byttet ble gjort våren 2018 hos Jarlsø Marina, og da jeg spurte de om jeg ikke burde gå til G4 for å få enda litt mer turtall, så var de veldig bombastiske da de sa nei til det. De mente motorene da ville dra langt over 3600 rpm.

 

Hva tenker dere om dette resonnementet nå når lurvetass skal få seg nye propeller ?

dennrick

dennrick

Bare en liten tanke fra litt høyt oppe "på tribunen": @lurvetass fortalte at RR hadde sagt at VP hadde opparbeidet seg litt erfaring nå med slike skader med motorer som har gått tungt og ikke fått riktig turtall. Videre nevner han at han har oppnådd mellom 33-3400 rpm. Samme her: Min havarerte klarte maks 3390, men den ble kjørt i to sesonger med en styrbord som ikke klarte mer enn 3290. Så den havarerte babord jobbet vel ekstra hardt siden den heller ikke fikk den hjelpen den skulle av styrbord ? Allerede i 2015 (to år før havariet), så anbefalte RR å gå ned fra G6 til G5, men jeg gjorde det ikke fordi Bavaria ikke ville dekke det, og hevdet at G6 var riktig i motsetning til RR.

 

Så her har vi nå to havarerte motorer som begge har gått tungt og ikke oppnådd riktig turtall. Er det ikke bare så enkelt ?

 

Jeg fikk alt iorden da jeg endelig fulgte rådene om å gå ned i propellstørrelse (G6 -> G5). Da oppnådde jeg 3420 rpm på begge, og har ikke hatt noen feil siden. Dette byttet ble gjort våren 2018 hos Jarlsø Marina, og da jeg spurte de om jeg ikke burde gå til G4 for å få enda litt mer turtall, så var de veldig bombastiske da de sa nei til det. De mente motorene da ville dra langt over 3600 rpm.

 

Hva tenker dere om dette resonnementet nå når lurvetass skal få seg nye propeller ?



×
×
  • Create New...