Jump to content

Edit History

Bonus

Bonus

svendmb skrev for 9 timer siden:

Nå ble jeg skikkelig skremt! Mine ips 400 oppnår ikke mer en 3450 wot på starten av sesongen, og nå med ferielastet båt midt i sesongen; 3390. Er det bare å vente på katastrofen? I følge manualen skal maks rpm ligge mellom 3400 og 3600. Er det virkelig slik at 10 rpm er forskjell på innafor og mulig havari? Det virker veldig rart... Ligger forøvrig på ca 2900 til 3000 på marsjfart. Makser av og til noen minutter for å se om alt fungerer som det skal. 

Belastningen av motoren(e) påvirkes av hvor tungdrevet skrog båten har, antall motorer og riktig maksturtall. Riktig maksturtall påvirker belastningen av motoren(e) i hele turtallspekteret, ikke bare ved maksturtall. Jeg hadde en Windy 37 Grand Mistral med to D4-260 motorer. Oppnådde ca. 3.450 RPM ved typisk (ikke ferielastet) båt, halve dieseltanker og full vanntank. Skulle nok ideelt hatt 150 RPM mer, men dette skroget er veldig lettdrevet, så jeg var rimelig sikker på at dette var innenfor.

@dennrick (med innlegg her i tråden) hadde en Bavaria 39 HT. Denne har, meg bekjent, et vesentlig mer tungdrevet skrog (båten er tyngre også) enn min W37. Dennrick hadde jo også utfordringer med lik fordeling av motorbelastningen (forskjellig turtall på motorene) slik at de jobbet nok vesentlig hardere enn mine. Lurvetass har mindre båt, men kun en motor. Jeg kjenner ikke hvor tungdrevet det skroget er.

 

Vedrørende din båt @svendmb, så skulle jeg tro at NW370 skroget ligger et sted mellom min Windy 37 og Dennricks Bavaria 39 i kraftbehov for å drive skroget gjennom vannet (lettdrevenhet). Du har jo også IPS, og dermed litt andre propeller enn de andre nevnte som alle har / hadde DPH drev. Du burde være trygg, men jeg hadde nok vurdert å gå ned en propellstørrelse.

'Heller for høyt maksturtall (selv om man toucher turtallsperren) enn for lavt'.

Bonus

Bonus

svendmb skrev for 9 timer siden:

Nå ble jeg skikkelig skremt! Mine ips 400 oppnår ikke mer en 3450 wot på starten av sesongen, og nå med ferielastet båt midt i sesongen; 3390. Er det bare å vente på katastrofen? I følge manualen skal maks rpm ligge mellom 3400 og 3600. Er det virkelig slik at 10 rpm er forskjell på innafor og mulig havari? Det virker veldig rart... Ligger forøvrig på ca 2900 til 3000 på marsjfart. Makser av og til noen minutter for å se om alt fungerer som det skal. 

Belastningen av motoren(e) påvirkes av hvor tungdrevet skrog båten har, antall motorer og riktig maksturtall. Riktig maksturtall påvirker belastningen av motoren(e) i hele turtallspekteret, ikke bare ved maksturtall. Jeg hadde en Windy 37 Grand Mistral med to D4-260 motorer. Oppnådde ca. 3.450 RPM ved typisk (ikke ferielastet) båt, halve dieseltanker og full vanntank. Skulle nok ideelt hatt 150 RPM mer, men dette skroget er veldig lettdrevet, så jeg var rimelig sikker på at dette var innenfor.

@dennrick (med innlegg her i tråden) hadde en Bavaria 39 HT. Denne har, meg bekjent, et vesentlig mer tungdrevet skrog (båten er tyngre også) enn min W37. Dennrick hadde jo også utfordringer med lik fordeling av motorbelastningen (forskjellig turtall på motorene) slik at de jobbet nok vesentlig hardere enn mine. Lurvetass har mindre båt, men kun en motor. Jeg kjenner ikke hvor tungdrevet det skroget er.

 

Vedrørende din båt @svendmb, så skulle jeg tro at NW370 skroget ligger et sted mellom min Windy 37 og Dennricks Bavaria 39 i kraftbehov for å drive skroget gjennom vannet (lettdrevenhet). Du har jo også IPS, og dermed litt andre propeller enn de andre nevnte som alle har / hadde DPH drev. Du burde være trygg, men jeg hadde nok vurdert å gå ned en propellstørrelse.

'Heller for høyt maksturtall (selv om man toucher turtallsperren) enn for lavt'.

Bonus

Bonus

svendmb skrev for 9 timer siden:

Nå ble jeg skikkelig skremt! Mine ips 400 oppnår ikke mer en 3450 wot på starten av sesongen, og nå med ferielastet båt midt i sesongen; 3390. Er det bare å vente på katastrofen? I følge manualen skal maks rpm ligge mellom 3400 og 3600. Er det virkelig slik at 10 rpm er forskjell på innafor og mulig havari? Det virker veldig rart... Ligger forøvrig på ca 2900 til 3000 på marsjfart. Makser av og til noen minutter for å se om alt fungerer som det skal. 

Belastningen av motoren(e) påvirkes av hvor tungdrevet skrog båten har, antall motorer og riktig maksturtall. Riktig maksturtall påvirker belastningen av motoren(e) i hele turtallspekteret, ikke bare ved maksturtall. Jeg hadde en Windy 37 Grand Mistral med to D4-260 motorer. Oppnådde ca. 3.450 RPM ved typisk (ikke ferielastet) båt, halve dieseltanker og full vanntank. Skulle nok ideelt hatt 150 RPM mer, men dette skroget er veldig lettdrevet, så jeg var rimelig sikker på at dette var innenfor.

Dennrick (med innlegg her i tråden) hadde en Bavaria 39 HT. Denne har, meg bekjent, et vesentlig mer tungdrevet skrog (båten er tyngre også) enn min W37. Dennrick hadde jo også utfordringer med lik fordeling av motorbelastningen (forskjellig turtall på motorene) slik at de jobbet nok vesentlig hardere enn mine. Lurvetass har mindre båt, men kun en motor.

 

Vedrørende din båt @svendmb, så skulle jeg tro at NW370 skroget ligger et sted mellom min Windy 37 og Dennricks Bavaria 39 i kraftbehov for å drive skroget gjennom vannet (lettdrevenhet). Du har jo også IPS, og dermed litt andre propeller enn de andre nevnte som alle har / hadde DPH drev. Du burde være trygg, men jeg hadde nok vurdert å gå ned en propellstørrelse.

'Heller for høyt maksturtall (selv om man toucher turtallsperren) enn for lavt'.

Bonus

Bonus

svendmb skrev for 9 timer siden:

Nå ble jeg skikkelig skremt! Mine ips 400 oppnår ikke mer en 3450 wot på starten av sesongen, og nå med ferielastet båt midt i sesongen; 3390. Er det bare å vente på katastrofen? I følge manualen skal maks rpm ligge mellom 3400 og 3600. Er det virkelig slik at 10 rpm er forskjell på innafor og mulig havari? Det virker veldig rart... Ligger forøvrig på ca 2900 til 3000 på marsjfart. Makser av og til noen minutter for å se om alt fungerer som det skal. 

Belastningen av motoren(e) påvirkes av hvor tungdrevet skrog båten har, antall motorer og riktig maksturtall. Riktig maksturtall påvirker belastningen av motoren(e) i hele turtallspekteret, ikke bare ved maksturtall. Jeg hadde en Windy 37 Grand Mistral med to D4-260 motorer. Oppnådde ca. 3.450 RPM ved typisk (ikke ferielastet) båt, halve dieseltanker og full vanntank. Skulle nok ideelt hatt 150 RPM mer, med dette skroget er veldig lettdrevet, så jeg var rimelig sikker på at dette var innenfor.

Dennrick (med innlegg her i tråden) hadde en Bavaria 39 HT. Denne har, meg bekjent, et vesentlig mer tungdrevet skrog (båten er tyngre også) enn min W37. Dennrick hadde jo også utfordringer med lik fordeling av motorbelastningen (forskjellig turtall på motorene) slik at de jobbet nok vesentlig hardere enn mine. Lurvetass har mindre båt, men kun en motor.

 

Vedrørende din båt @svendmb, så skulle jeg tro at NW370 skroget ligger et sted mellom min Windy 37 og Dennricks Bavaria 39 i kraftbehov for å drive skroget gjennom vannet (lettdrevenhet). Du har jo også IPS, og dermed litt andre propeller enn de andre nevnte som alle har / hadde DPH drev. Du burde være trygg, men jeg hadde nok vurdert å gå ned en propellstørrelse.

'Heller for høyt maksturtall (selv om man toucher turtallsperren) enn for lavt'.



×
×
  • Create New...