Jump to content

Sabb mitsubishi M4 130. Får ikke diesel opp fra vannutskiller.

Nybrott

Recommended Posts

Jager på turtallet? De der Mittibushiene pleier vel å gå litt hardt... type steinknuser...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ny dag, nye utfordringer. Dette var dagen jeg skulle prøve båten en tur på vannet. Slik ble det ikke. Startet med en gang. Sjekket at det kom ut kjølevann(kommer ut under badeplattform, så ser ikke vannet komme ut. Men det skjedde noe der). Lot den stå på tomgang en 20 minutter mens jeg gjorde klart for tur. Så begynte turtallet å falle før den så stoppet. Startet den igjen, men fikk ikke opp turtallet, så jeg stoppet den. Kjente på motoren og den var varm. Kunne holde hånden på toppdekselet, men god og varm var den. Det som er underlig er at varmeveksleren var kald. Dette skal vel være omvendt?  Noen tanker?

Nybrott skrev 1 time siden:

Ny dag, nye utfordringer. Dette var dagen jeg skulle prøve båten en tur på vannet. Slik ble det ikke. Startet med en gang. Sjekket at det kom ut kjølevann(kommer ut under badeplattform, så ser ikke vannet komme ut. Men det skjedde noe der). Lot den stå på tomgang en 20 minutter mens jeg gjorde klart for tur. Så begynte turtallet å falle før den så stoppet. Startet den igjen, men fikk ikke opp turtallet, så jeg stoppet den. Kjente på motoren og den var varm. Kunne holde hånden på toppdekselet, men god og varm var den. Det som er underlig er at varmeveksleren var kald. Dette skal vel være omvendt?  Noen tanker?

Om det er en rørvarmeveksler så går vel sjøvannet i ytterkappen og da vil den være ganske kjølig skulle en tro.

Har du byttet for/finfilter etter opprensking av tank for vann? Hvis ikke kan det være filterelementer som sveller og struper motor.

• 2 uker senere...

Motoren går 30-40 minutter før den stopper. Luft i diesel. Lekker ikke noe sted. Alle slanger er byttet. Mistenker fødepumpen. Hendelen på håndpumpe returnerer ikke. må dra den frem og tilbake. Vurderer å sette inn en elektrisk. Erfaring?

De vanlige fødepumpene varer ikke evig og kan gi både luft i dieselen og diesel i oljen...

Har du gjennomsiktige slanger et eller annet sted slik at du kan SE om der er luft og evt hvor den kommer inn?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Skal kjøre rett fra kanne utenom grovfilteret i morgen. Da eliminerer jeg evt. alt før fødepumpen. Stopper den da får jeg prøve med gjennomsiktig slange mellom fødepumpen og finfilteret. Litt styr da endene er presset på slangen. Men det skal neg få til?

Jeg har elektrisk fødepumpe. Men det er på grunn av at min motor er levert ut en fødepumpe, såkalt selvsugende. Siden det ikke funker så bra gikk jeg for elektrisk. Biltema pumpe, har funket greit i 15 år nå.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da fikk jeg nytt filter, CAV 296. samme som satt der fra før. Monterte med nye nippler og loctite 577. Men filteret vil ikke fylle seg. Skjønner ingen ting. Pumpet og pumpet uten hell. Prøvde også å gå til filteret rett fra dieselkanne for å eliminere feil på dieseltanken uten hell. Kjørte så motoren rett fra dieselkanne utenom filteret. Ikke noe problem. Da ble det i det minste en liten tur ut på vannet for første gang. Motor og båt føltes helt nydelig. 

Avhengig av nivå på filteret må gjerne filteret fylles eller luftes for å få ut luftlommen? Står det lavt nok til at du får hevertvirkning fra tank kan du vel bruke lufteskruen etter å ha pumpet til stigerør og slange videre er full, hvis ikke må det gjerne fylles eller evt pumpes fullt med lufteskruen åpen?

Funker fødepumpen som den skal så skal du klare å suge ut luften. Høres ut som luftlekkasje...

SveinHa skrev 1 time siden:

Funker fødepumpen som den skal så skal du klare å suge ut luften. Høres ut som luftlekkasje...

Klarer ikke det på Racor 500fg som jeg nettopp monterte i alle fall. Siden jeg var i prosjektmodus så jeg faktisk instruksjonsvideo med tema hvordan skifte filter også og der var de tydelige på at filterkoppen måtte fylles opp. Men det er gjerne en annen patent på CAV 296?

Men tenkte også på mulig luftlekkasje i kopling fra stigerør på tanktopp. Det kunne vel forklare symptomene med stans etter en stund.

fylte grovfilteret gjennom lufteskruen. Fungerte bra. Pumpet og luftet. Tok en tur med samboeren ned nitelva. Knall vær og helt nydelig langs Rælingen. Båten gikk godt. Turen varte en times tid. Når jeg slapp opp på gassen for å legge til båtplassen stoppet motoren. Fikk start på den igjen 3-4 ganger så jeg fikk den helt inn og fortøyd. Ga opp og dro hjem. Konkluderer med at jeg får luft inn i dieselen. I morgen tenker jeg og bytte alle kobber pakninger og bytte fødepumpen til en elektrisk. Da er det meste nytt og forhåpentlig vis tett?

Redigert av Nybrott (see edit history)

Da står jeg fullstendig fast igjen. Satt nå på en transparent slange mellom grovfilter og fødepumpen. Får pumpet opp litt diesel, men det blir en stor luftboble midt i. Ser det på bilde, selv om det er litt leit å se. Stor luftboble midt på slangen. Kjørte så rett fra kanne med samme resultat. Suger ikke opp diesel. Verken med fødepumpa eller blære. Når jeg klemmer på blæren og slipper opp renner det bare tilbake. Startet motoren. Den står å går uten at det suges opp diesel. Noen som har en ide om hva jeg sliter med?

0DC31E61-4611-4B73-9271-A9895A3796DE.jpeg

F5BF573F-5EB3-46E2-B01A-34F91043FEB7.jpeg

Utrolig at den går da.. Men, fødepumpa har vel vært mistenkt men er ikke sjekket ut av saken? Luftboble i slangen på bildet ser vel egentlig ut som om det bare er slangen som dreneres tilbake når strømmen stopper opp? Kanskje fødepumpa rett og slett bare evner å suge bittelitegrann og ikke får beveger diesel noe mer når den har steget opp et stykke i slangen? 

Nybrott skrev On 6.8.2022 at 14.53:

Mistenker fødepumpen. Hendelen på håndpumpe returnerer ikke. må dra den frem og tilbake. Vurderer å sette inn en elektrisk. Erfaring?

Ville omgående byttet pumpa ja. Når hendelen ikke returnerer går heller ikke membranen og da blir det smått med diesel. Kan være en  tilbakeslagsventil som har løsnet inne i pumpa og har kilt membranen fast. Eller returfjær som er knekt er også mulig.                                              Med defekt tilbakeslagsventil suger pumpa like greit fra finfilter som fra tank ,altså feil vei,og da kan kanskje luft komme inn via returslangen til tank hvis denne ikke går til bunnen i tanken da. Det er vel den som står på toppen av finfilter. Så ny pumpe kan kanskje løse problemet med luft også. Min motor gikk også med defekt tilbakeslagsventil i pumpa. Fusket litt gjorde den jo. Dette kommer nok an på hvor høyt tank er plassert i forhold til motor og tom eller full tank osv.

Redigert av hegra (see edit history)

Da fikk jeg koblet til el pumpen. Tok lang tid å suge opp diesel. Ble en stor luftblære i slangen. Begynte å lufte mens pumpa gikk. Luftet lenge. Kom mest diesel, 2-3 liter, og litt luft. Tilslutt var det bare diesel i slangen. Skrudde igjen lufteskruen og stanset pumpen. Da fyller slangen seg med luft fra finfiltersiden. Som vist på bildet. Forslag til hvorfor dette skjer? Startet motoren og lot den gå en stund på tomgang uten noen endring. 

2B0DD1B8-F39C-4B1B-8A7B-FA7BBD85F9ED.jpeg

Luften forsvinner ikke bare ved å pumpe, den må slippes ut en eller annen plass...

Slik bildet viser så kan det godt være at luften i slangen dras ned i pumpen men kommer ikke videre og når pumpen stopper kommer den opp igjen i slangen. Så lenge pumpen går så kan også dieselen renne ned langs siden i slangen og da er det ikke lett å se at dieselen faktisk pumpes. Prøv å flytte litt på pumpen slik at luften har sjangs til å bevege seg oppover så får du den ut etterhvert. Akkurat den luften vi kan se i slangen er antagelig ikke noe problem i seg selv men greit å få vekk slik at en kan se om der kommer mer/ny luft.

Da fikk jeg koblet til el pumpen. Tok lang tid å suge opp diesel. Ble en stor luftblære i slangen. Begynte å lufte mens pumpa gikk. Luftet lenge. Kom mest diesel, 2-3 liter, og litt luft. Tilslutt var det bare diesel i slangen. Skrudde igjen lufteskruen og stanset pumpen. Da fyller slangen seg med luft fra finfiltersiden. Som vist på bildet. Forslag til hvorfor dette skjer? Startet motoren og lot den gå en stund på tomgang uten noen endring. Fikk nå kontakt med en lokal kar her i strømmen båtforening som skal kikke på det på mandag. Det er nok det en amatør trenger?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...