
Gudrun
Ja kan godt være det er vann i oljen.
Men var spesielt det TS nevner at oljen var akkurat byttet (og betalt for)jeg bet meg merke i.
Oljen har og oppgaven med å kontinuerlig "vaske motoren" innvendig og fjerne rester av forbrenning etc. Tar derfor ikke lange stunden før den er blitt sort.
På "gamle" motorer gikk gjerne ikke røret til peilepinnen så langt ned. Peilepinnen endte og ofte litt utenfor røret.
Mens på mange nyere motorer går nevnte rør helt ned i "sumpen".
Ja godt nedi oljen og sågar har noen en 90 graders "knekk" i enden med 4-5 cm med rør etter denne.
Gjør det egnet til bruk ved oljeskift.
Under toppen på peilepinn kan det være plassert o-ringer eller annet så det blir helt tett.
Ved oljeskift er det den nye oljen og en antydning av den gamle som fyller opp peilerøret første gang peilepinnen dras opp og kan bli stående de første gangtimene.
Derfor nevnte jeg pasta på peilepinn eller spiseskje og lighter. Da blir det lettere bekreftet/avkreftet.