Jump to content

mercury 60 efi 2005mod. Motor stopper.


V88

Recommended Posts

Har kjøpt motor og båt i år. Motor starter greit og går på tomgang. Men når jeg gir gass i i fri og slipper opp på gass så stopper motor. virker som den ikke får bensin nok og stopper. Har bare kjørt den i tønne på land. 

Har byttet olje, tennplugger og filter. Har også byttet ny bensinslange og håndpumpe.

Har byttet vannutskiller fra tank til motor.  Hva er de mest sannsynlige årsaker til at motor stopper?

Redigert av V88 (see edit history)
Link to post

Ikke noe eksoslekkasje som jeg kan se under deksel.  Var riktignok et løst eksosrør å se når jeg byttet impeller. Festet det med en skrue i bunnen. Vet ikke hvilke konsekvenser det har at det ikke er tett i toppen med eksos.  

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Byttet bensinpumpe. Ble ikke noe forandring. Virker som om motor ikke får nok bensin. Stopper når jeg drar av på gassen. (Når jeg kjøre motor i tønna.) Håndpumpa virker litt myk i perioder. men den er byttet til ny.  Får sette den på vannet og se hvordan den fungerer da. 

Link to post

Flott med tilbakemelding ?

Godt du fikk den til. 

 

Du nevnte både filter og vannutskiller. Vil anbefale deg et stort filter med klar bolle i bunnen utvendig i motorbrønnen, slik at du enkelt kan følge med på om du har vann på tanken din. 

Nå som du kjenner injection systemet ditt ville jeg drenert hver høst. 

Link to post

ja. En lettelse å få det til. Ja er nok en stor fordel å følge med på fast tank og vannustskiller. Har aldri hatt problemer uten å drenere på yamaha . Men det er nok lurt ja. Mercury er kanskje mer kresen på drivstoff?. Drenspluggen knakk når jeg skulle skru den ut. Får prøve å bore opp å sette i en ny. 

Redigert av V88 (see edit history)
Link to post
V88 skrev for 16 timer siden:

er nok en stor fordel å følge med på fast tank og vannustskiller. Har aldri hatt problemer uten å drenere på yamaha . Men det er nok lurt ja.

Vet ikke om du er klar over det allerede... men bensinen er en helt annen i dag enn for 5 år siden, så det som var greit før er slettes ikke greit i dag.

Vi som er vant til at det var sånn, må rett og slett endre på vaner og tilpasse oss til at nå tilsettes 5% alkoholer (private målinger rundt om i Norge viser mye høyere verdier også) 

La oss kalle det "sprit" så er alle med. Sprit emulgerer vann (blander seg med fullstending) og smuggler vann forbi filter og vannutskillere...

Så, når det står en stund, så felles vannet ut og legger seg i bunnen av forgassere og feks tanker og akkumulatorer i injection systemer. Vi ser også dannelse av forskjellige rare substanser i bunnfallet, noe kan ligne på honning, gele, fruktsuppe++

De store variasjonene er trolig relatert til at bensinen fra de forskjellige selskapene er ganske forskjellig.

 

Moralen er enkel: Vær så snill, gjør det til en nødvendig vane å drenere der hvor vann samler seg.

Glem tilsetningsstoffer, de fleste av disse er utforsket etter slik bensinen var før og har minimal effekt eller forverrer situasjonen, slik bensinen er idag...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...