V88 Startet 11.Juli.2022 Del på Facebook Startet 11.Juli.2022 (redigert) Har kjøpt motor og båt i år. Motor starter greit og går på tomgang. Men når jeg gir gass i i fri og slipper opp på gass så stopper motor. virker som den ikke får bensin nok og stopper. Har bare kjørt den i tønne på land. Har byttet olje, tennplugger og filter. Har også byttet ny bensinslange og håndpumpe. Har byttet vannutskiller fra tank til motor. Hva er de mest sannsynlige årsaker til at motor stopper? Redigert 11.Juli.2022 av V88 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 11.Juli.2022 Del på Facebook Svart 11.Juli.2022 Plukk av deksel og se om problemet vedvarer, og se etter eksoslekkasje. Adapterplate er vanlig feil på disse og gjør at motor kveles av eksos, kan også føre til vann i olja. Sitér dette innlegget Link to post
V88 Svart 11.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2022 Ikke noe eksoslekkasje som jeg kan se under deksel. Var riktignok et løst eksosrør å se når jeg byttet impeller. Festet det med en skrue i bunnen. Vet ikke hvilke konsekvenser det har at det ikke er tett i toppen med eksos. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2022 Del på Facebook Svart 12.Juli.2022 Har en lik din bortsett fra at min er Bigfoot. Den er uvanlig kresen på at bensinen er fersk.. Har du prøvd deg med "fra i fjor" bensin? Sitér dette innlegget Link to post
0916 Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Sjekk også at termostaten virker som den skal. Står den åpen blir motoren aldri varm nok og går ikke som den skal på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
V88 Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 (redigert) Takk for gode forslag. Var gammel bensin fra ifjor. Har fylt på ny nå. Har også byttet termostat. Den kjøler godt. Har bestilt ny bensinpumpe. Får prøve det. Den gamle så ok ut, men har en mistanke om at det er noe feil med bensintilførsel. Redigert 13.Juli.2022 av V88 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
V88 Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Noen som vet hva det koster med service på VST? Rengjøring og sjekk av bensintrykk Sitér dette innlegget Link to post
V88 Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Byttet bensinpumpe. Ble ikke noe forandring. Virker som om motor ikke får nok bensin. Stopper når jeg drar av på gassen. (Når jeg kjøre motor i tønna.) Håndpumpa virker litt myk i perioder. men den er byttet til ny. Får sette den på vannet og se hvordan den fungerer da. Sitér dette innlegget Link to post
V88 Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Da virker motor. Den får bensin og fungerer. Måtte gå over hele fuelsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Av og til så er det full gjennomgang der som må til ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Flott med tilbakemelding 👍 Godt du fikk den til. Du nevnte både filter og vannutskiller. Vil anbefale deg et stort filter med klar bolle i bunnen utvendig i motorbrønnen, slik at du enkelt kan følge med på om du har vann på tanken din. Nå som du kjenner injection systemet ditt ville jeg drenert hver høst. Sitér dette innlegget Link to post
V88 Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 (redigert) ja. En lettelse å få det til. Ja er nok en stor fordel å følge med på fast tank og vannustskiller. Har aldri hatt problemer uten å drenere på yamaha . Men det er nok lurt ja. Mercury er kanskje mer kresen på drivstoff?. Drenspluggen knakk når jeg skulle skru den ut. Får prøve å bore opp å sette i en ny. Redigert 23.Juli.2022 av V88 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 (redigert) V88 skrev for 16 timer siden: er nok en stor fordel å følge med på fast tank og vannustskiller. Har aldri hatt problemer uten å drenere på yamaha . Men det er nok lurt ja. Vet ikke om du er klar over det allerede... men bensinen er en helt annen i dag enn for 5 år siden, så det som var greit før er slettes ikke greit i dag. Vi som er vant til at det var sånn, må rett og slett endre på vaner og tilpasse oss til at nå tilsettes 5% alkoholer (private målinger rundt om i Norge viser mye høyere verdier også) La oss kalle det "sprit" så er alle med. Sprit emulgerer vann (blander seg med fullstending) og smuggler vann forbi filter og vannutskillere... Så, når det står en stund, så felles vannet ut og legger seg i bunnen av forgassere og feks tanker og akkumulatorer i injection systemer. Vi ser også dannelse av forskjellige rare substanser i bunnfallet, noe kan ligne på honning, gele, fruktsuppe++ De store variasjonene er trolig relatert til at bensinen fra de forskjellige selskapene er ganske forskjellig. Moralen er enkel: Vær så snill, gjør det til en nødvendig vane å drenere der hvor vann samler seg. Glem tilsetningsstoffer, de fleste av disse er utforsket etter slik bensinen var før og har minimal effekt eller forverrer situasjonen, slik bensinen er idag... Redigert 24.Juli.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
V88 Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 ok. Takk for tipset. Lønner det seg å kjøre motoren tom for bensin. Dvs uten slange om høsten til den stopper. Eller er ikke det bra. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Vil absolutt anbefale å drenere det som kan dreneres. Systemet tømmes ikke når du kjører tomt, det gjelder forgassermotorer også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.