Jump to content

Optima batteri utladet for langt, holder ikke spenningen. Ferdig?

Napoli

Recommended Posts

I vinter glemte jeg (nok en gang...) å koble fra startbatteriet. Batteriet er et optima 55ah red top.

Da jeg tok det ut av båten før sjøsetting (byttet til nytt for sikkerhets skyld) var det nede på 10,5V. Satt det til lading med en ctek lader, og lot det stå. Etter et døgn var det fulladet, og biltemas batteritester viste 98% helse og 100% lading (12,8V).

Etter ytterligere et døgn, uten lading og belastning, var batteriet nede på 12,2V. Og nok et døgn etter på 11,8V.

Er dette batteriet ferdig, eller kan det gjenopplives på noen måte?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Det høres rart ut at etter en vinter er det nede på 10.5, og etter to døgn er det nede på 11.8.

Hvis du hadde like stort trekk på ditt elanlegg i vinter, som du hadde de to siste døgn, så ville batteriet ditt vert helt tomt etter vinter-lagring. Og med det vert ødelagt. 

Jeg tror det er mulig å berge et batteri som har vert nede på 10.5, noe som også din test viser. 

Jeg tror du må ha hatt flere strømforbrukere på de siste to døgn enn du hadde i vinter. Kanskje du glemte hovedbryter på?

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Napoli skrev for 9 timer siden:

I vinter glemte jeg (nok en gang...) å koble fra startbatteriet. Batteriet er et optima 55ah red top.

Da jeg tok det ut av båten før sjøsetting (byttet til nytt for sikkerhets skyld) var det nede på 10,5V. Satt det til lading med en ctek lader, og lot det stå. Etter et døgn var det fulladet, og biltemas batteritester viste 98% helse og 100% lading (12,8V).

Etter ytterligere et døgn, uten lading og belastning, var batteriet nede på 12,2V. Og nok et døgn etter på 11,8V.

Er dette batteriet ferdig, eller kan det gjenopplives på noen måte?

12.2 og 11.8V er altså målt etter at batteriet har stått helt uten noen tilkoblinger hhv ett og to døgn etter fullading? Spør fordi enkelte batteriladere kan ‘stjele’ fra batteriet når de står tilkoplet batteriet/uten 220V. Sto batteriet helt uten tilkoblinger disse dagene hadde jeg pensjonert det sporenstreks. Det burde holdt minimum 12.6-12.7V etter et par dager. 

Fantino skrev for 15 timer siden:

12.2 og 11.8V er altså målt etter at batteriet har stått helt uten noen tilkoblinger hhv ett og to døgn etter fullading? Spør fordi enkelte batteriladere kan ‘stjele’ fra batteriet når de står tilkoplet batteriet/uten 220V. Sto batteriet helt uten tilkoblinger disse dagene hadde jeg pensjonert det sporenstreks. Det burde holdt minimum 12.6-12.7V etter et par dager. 

Det stemmer, ladet opp, koblet fra og latt stå.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...