Napoli Startet 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2022 I vinter glemte jeg (nok en gang...) å koble fra startbatteriet. Batteriet er et optima 55ah red top. Da jeg tok det ut av båten før sjøsetting (byttet til nytt for sikkerhets skyld) var det nede på 10,5V. Satt det til lading med en ctek lader, og lot det stå. Etter et døgn var det fulladet, og biltemas batteritester viste 98% helse og 100% lading (12,8V). Etter ytterligere et døgn, uten lading og belastning, var batteriet nede på 12,2V. Og nok et døgn etter på 11,8V. Er dette batteriet ferdig, eller kan det gjenopplives på noen måte? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 (redigert) Det høres rart ut at etter en vinter er det nede på 10.5, og etter to døgn er det nede på 11.8. Hvis du hadde like stort trekk på ditt elanlegg i vinter, som du hadde de to siste døgn, så ville batteriet ditt vert helt tomt etter vinter-lagring. Og med det vert ødelagt. Jeg tror det er mulig å berge et batteri som har vert nede på 10.5, noe som også din test viser. Jeg tror du må ha hatt flere strømforbrukere på de siste to døgn enn du hadde i vinter. Kanskje du glemte hovedbryter på? Redigert 11.Juli.2022 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Napoli skrev for 9 timer siden: I vinter glemte jeg (nok en gang...) å koble fra startbatteriet. Batteriet er et optima 55ah red top. Da jeg tok det ut av båten før sjøsetting (byttet til nytt for sikkerhets skyld) var det nede på 10,5V. Satt det til lading med en ctek lader, og lot det stå. Etter et døgn var det fulladet, og biltemas batteritester viste 98% helse og 100% lading (12,8V). Etter ytterligere et døgn, uten lading og belastning, var batteriet nede på 12,2V. Og nok et døgn etter på 11,8V. Er dette batteriet ferdig, eller kan det gjenopplives på noen måte? 12.2 og 11.8V er altså målt etter at batteriet har stått helt uten noen tilkoblinger hhv ett og to døgn etter fullading? Spør fordi enkelte batteriladere kan ‘stjele’ fra batteriet når de står tilkoplet batteriet/uten 220V. Sto batteriet helt uten tilkoblinger disse dagene hadde jeg pensjonert det sporenstreks. Det burde holdt minimum 12.6-12.7V etter et par dager. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Fantino skrev for 15 timer siden: 12.2 og 11.8V er altså målt etter at batteriet har stått helt uten noen tilkoblinger hhv ett og to døgn etter fullading? Spør fordi enkelte batteriladere kan ‘stjele’ fra batteriet når de står tilkoplet batteriet/uten 220V. Sto batteriet helt uten tilkoblinger disse dagene hadde jeg pensjonert det sporenstreks. Det burde holdt minimum 12.6-12.7V etter et par dager. Det stemmer, ladet opp, koblet fra og latt stå. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Jonas Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Hvis batteriet har stått utladet noen måneder kan det være kraftig sulfatert. Kan da sette laderen på «supply» (som noen ctek ladere har) noen døgn/uke og se om du får mindre tilbakefall på hvilespenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Flere C-tec ladere har reconditon, prøv det. da tas batteriet opp til 15 votf, samt jobber hardt med det. Har fått futt i mange batterier med det. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fantino Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Dette er vel AGM ‘rulleceller’. Vil rekondisjonering på høy spenning fønke på denne kjemien? Skeptisk, da for høy spenning vel som regel er døden for AGM. Men batteriet er jo kassabelt så absolutt ingenting å tape på å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.