Jump to content

Mercruiser dsd 3.0 270hk t3 lite effekt vil ikke over 1500-2000rpm


Bayliner28

Recommended Posts

Jeg kjørte båten fra Oslo til Kristiansand i forholdsvis store bølger. Det gikk fint med unntak av noen knuste kopper og en hylle som ramlet ned.

dagen etter var vi en tur til tømmerstø hvor jeg fylte diesel. Da syntes jeg båten gikk tyngre opp i plan, men regnet med at det var fordi vi var flere i båten.

2 dager etterpå skal vi gå nordover igjen med familien ombord. Når motoren har blitt varm og jeg skal gi gass stoppet det rundt 2000 rpm. Turbotrykket endrer seg heller ikke noe særlig. Ingen feilmeldinger kun at motoren ikke vil opp i omdreining med last. Hvis jeg ruser den kjapt i fri, så får den både trykk og omdreininger.

Har prøvd å skifte diesel filter, sjekket enveisventilen mot tanken, sjekket at turboen roterer lett men ingenting hjelper.

Forhandler i Arendal har prøvde å koble seg opp mot ecu men sliter med det/ får ikke kontakt. Gasshendelen er reprogrammert (elektronisk gir/gass) uten at det hjalp.

Noen som har en ide om hva som kan være galt utifra desse symptomene?

 

På forhånd takk

 

oskar

Link to post

Hei Oskar og velkommen til Forumet  🙂

Håper du får like mye nytte av Forumet som meg. 

 

Du starter meget bra 👍 Du har lest reglene for posting og laget virkelig god trådtittel 👍👍

Det er bra for søkbarhet og det er som regel raskeste måten å få hjelp på, og det blir en verdifull tråd for Forumet🙂

 

Får alltid ekstra lyst til å hjelpe når jeg ser en god trådtittel... også er det gjerne slik at når du først har fått et svar, så er det igang og hjelpen ruller inn. 

 

Kan desverre ikke din motor i detalj, er mere en "grønn" type. 

Men jeg kan endel dieselteori. 

Når du planer med drev så har du 5-15% margin på å klare det. Så i ditt tilfelle har du trolig mistet 10-20% effekt i planingsområdet. 

Jeg liker å feilsøke det billigste først...  Vill du sjekke om du/den som fylte, tok bensin eller dieselpumpa? 

Om du har 50-80% bensin på tanken så stemmer symptomene du beskriver. 

Med drivstoffprisene vi har idag er ikke så lett å skjønne det av betalingen heller :crazy:

 

Mitt neste punkt på lista er å sjekke alle ladeluft slanger for sprekker. Du vil normalt høre en stor luftlekkasjer i motorrom om du gjør planingsforsøk. 

 

Lykke til:thumbsup:

Link to post

Jeg har ikke sjekket bladene på eksossiden enda kun på innsuget.

 

Jeg er 99,9%sikker på at det var diesel som ble fyllt. 
 

Luftlekasjer har vi ikke funnet enda, hadde en som satt i motorrommet når vi prøvde for å høre på turboen, men han la ikke merke til noe.

 

Får en mercruiser mekaniker på besøk igjen så skal vi se om vi får kontakt med motorstyringen igjen.


All skryt til Predator i Arendal, de er servicevennlige og står på for å finne en løsning.

Takk for tipsene her også, skal oppdatere tråden når vi har funnet ut noe mer

Link to post

Etter mer prøving og feiling så ga jeg opp og kjørte båten tilbake til Oslo med eksterne kan er som dieseltank.

Det ble en lang tur når motoren hadde maks 960rpm. Det positive var jo at jeg brukte under 1/3 så mye diesel som jeg brukte bed og det er jo ikke så dumt med dagens priser.

Det er ikke funnet noe mekanisk galt på motoren enda og den starter umiddelbart og går som en klokke til 1000rpm. 
Verkstedet som solgte den skrur på den nå, skal oppdatere når de finner ut hva som er galt.

Link to post

Har opplevd de symptoner på flere motor begge Mercruiser og Volvo og det var MAP sensor som var defekt. Det er altid det luft temp sensor inni MAP sensoren som lese feil pleier rundt 100C så ECU’en begrenser diesel mengde til å beskytte motoren, den gir ingen feil kode som luft temp kan varierer avghengig av hvor i verden motoren befinner seg.

Link to post
Spannerman skrev On 15.7.2022 at 22.29:

 

Har opplevd de symptoner på flere motor begge Mercruiser og Volvo og det var MAP sensor som var defekt. Det er altid det luft temp sensor inni MAP sensoren som lese feil pleier rundt 100C så ECU’en begrenser diesel mengde til å beskytte motoren, den gir ingen feil kode som luft temp kan varierer avghengig av hvor i verden motoren befinner seg.

 

Den diagnosen var riktig!

Det var den ene MAP sensoren som ga totalt feil verdier.

 

Den er nå byttet og motoren går som en klokke igjen.

Hadde vi klart å koble til diagnoseapperatet i Arendal så hadde vi sett at MAP sensorene ga helt forskjellig verdier.

Det er vel bare å håpe på at EU gjør som med bilindustrien og tvinger dem til felles diagnoseverktøy på båtmotorer slik at det blir tilgjengelig for menigmann 

Link to post
Bayliner28 skrev for 5 timer siden:

Det er vel bare å håpe på at EU gjør som med bilindustrien og tvinger dem til felles diagnoseverktøy på båtmotorer slik at det blir tilgjengelig for menigmann

Det hadde vært et utrolig fremskritt...  :thumbsup:

 

Godt du fant feilen relativt greit.

Har rådet mange ganger her inne til å ha en MAP sensor i reservedelkassa, om en har motor med en slik sensor, prisen på den lille rakkeren er moderat opp mot en ferie uten båt...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...