Jump to content

Få igang saltvannskjølingen på VP KAMD 43 P etter vinteropplag?

strawberry

Recommended Posts

Har hatt problemer med å få til dette tidligere. Må ofte prøve flere ganger for å få til vanlig kjøling. Så ikke i år! Har skiftet til ny impeller. Har dere noen idéer til hva jeg bør gjøre! Har også sørget for fullt vannfilter. Vannfilteret tømmes, and thats it! Har det først blitt forbindelse tidligere år så blir det fint hele sesongen!

Med vennlig hilsen

Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Snakket nettop med en båtkolega som sa han en gang hadde opplevd at slangen fra inntaket ble tett ved at den pløset seg innvendig mens den tilsynelatende så helt fin ut på utsiden. Det var en armert slange der armeringn hadde rustet.

Ellers har det jo hendt for mange at man tror ventilen er åpen fordi hendelen står i åpen stilling, mens kula ikke har rotert med.

Ellers er jo grums i slangen en god kandidat.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Eller det er tett, slik at motoren ikkje blir kvitt vatnet. 

Det er lite anna å gjera enn å gå over heile saltvassida av systemet.

Som nemt er trykkvatn eller trykkluft ut frå saltvassfilteret ein god måte å byrja.

Deretter kan oppstart med påfyll av vatn i saltvassfilteret fortelja deg om motoren blir kvitt kjølevatnet. 

Alternativt er pumpa dårleg. 

Lykke til.

Har samme utfordring med min 41P motor; som har ganske høy stigning fra inntak til sjøvannsfilter, deretter skal vannet et ganske langt strekk via oljekjøleren til gearet, før vannet endelig kommer frem til vannpumpen. Det blir fort et stort volum luft i slangene som kan bidra til at du ikke får tilstrekkelig vakuum til at pumpen suger. Når jeg har fått fylt hele sløyfa med vann (og oppnådd vakuum i systemet) er dette ikke noe problem resten av sesongen.

Jeg gjør følgende:

Steng vanninntak og fyll så mye du klarer av vann fra topp av sjøvannsfilter.

Sett lokket på sjøvannsfilteret.

Start motoren, og "jump" ned og åpne kraven til vanninntaket så raskt du klarer (evt. med en medhjelper).

Gjenta rutinen overfor hvis dette ikke fungerer første gang. Steng da først kranen til sjøvannsinntaket før du tar av lokket på sjøvannsfilteret.

Redigert av Flow (see edit history)

Jeg primer alltid sjøvannspumpen før start første gang etter sjøsetting.  Dvs at jeg heller på ferskvann i sjøvannsfilteret til det blir fullt. Lukker så sjøvannsfilteret og starter opp. Da trekker den fint opp vann. Men hvis jeg prøver med helt tørr impeller så hender det at den ikke drar opp nok. 

VP TAMD41B

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har hatt lignende problem på min KAMD 300. Jeg måtte skru av slangen på sugesiden av sjøvannspumpen, og fylle slangen full med vann. Alternativt ta ut impeller, og fylle slangen via inntaket på pumpen. Så sette inn impeller igjen og starte opp. Da klarte pumpen som regel å suge vann og sirkulere som det skulle, men slet samtidig litt med at motor ble i overkant varm på marsjfart.

Det endte med at jeg kjøpte ny pumpe, og da har jeg ikke dette problemet lenger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...