strawberry Startet 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2022 Har hatt problemer med å få til dette tidligere. Må ofte prøve flere ganger for å få til vanlig kjøling. Så ikke i år! Har skiftet til ny impeller. Har dere noen idéer til hva jeg bør gjøre! Har også sørget for fullt vannfilter. Vannfilteret tømmes, and thats it! Har det først blitt forbindelse tidligere år så blir det fint hele sesongen! Med vennlig hilsen Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Kar du sjekket om du har en stengt kuleventil? Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 JA! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 (redigert) Ville tatt av slangen INN på impeller pumpa spylt fullt vanntrykk, baklengs ut systemet.. Har hatt flere tilfeller av blåskjell farm inne i slangen. Dekk gjerne til dynamo og sjekk hvor høyt sjøvannet står i din slange før du kobler ifra.. Redigert 12.Juli.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Takk! Prøver dette! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Er du sjøsatt? Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 ja, (dessverre) ! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
NilsPils Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Snakket nettop med en båtkolega som sa han en gang hadde opplevd at slangen fra inntaket ble tett ved at den pløset seg innvendig mens den tilsynelatende så helt fin ut på utsiden. Det var en armert slange der armeringn hadde rustet. Ellers har det jo hendt for mange at man tror ventilen er åpen fordi hendelen står i åpen stilling, mens kula ikke har rotert med. Ellers er jo grums i slangen en god kandidat. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Goddis77 Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Byttet S slangen på 41 motor som jeg hadde tidligere. Fant da er stort skjell i overgangen til drevet. Denne slangen kan kollapse over tid. Eller det kan ha satt seg noe der hos deg og? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Eller det er tett, slik at motoren ikkje blir kvitt vatnet. Det er lite anna å gjera enn å gå over heile saltvassida av systemet. Som nemt er trykkvatn eller trykkluft ut frå saltvassfilteret ein god måte å byrja. Deretter kan oppstart med påfyll av vatn i saltvassfilteret fortelja deg om motoren blir kvitt kjølevatnet. Alternativt er pumpa dårleg. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 (redigert) Har samme utfordring med min 41P motor; som har ganske høy stigning fra inntak til sjøvannsfilter, deretter skal vannet et ganske langt strekk via oljekjøleren til gearet, før vannet endelig kommer frem til vannpumpen. Det blir fort et stort volum luft i slangene som kan bidra til at du ikke får tilstrekkelig vakuum til at pumpen suger. Når jeg har fått fylt hele sløyfa med vann (og oppnådd vakuum i systemet) er dette ikke noe problem resten av sesongen. Jeg gjør følgende: Steng vanninntak og fyll så mye du klarer av vann fra topp av sjøvannsfilter. Sett lokket på sjøvannsfilteret. Start motoren, og "jump" ned og åpne kraven til vanninntaket så raskt du klarer (evt. med en medhjelper). Gjenta rutinen overfor hvis dette ikke fungerer første gang. Steng da først kranen til sjøvannsinntaket før du tar av lokket på sjøvannsfilteret. Redigert 13.Juli.2022 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 (redigert) Jeg primer alltid sjøvannspumpen før start første gang etter sjøsetting. Dvs at jeg heller på ferskvann i sjøvannsfilteret til det blir fullt. Lukker så sjøvannsfilteret og starter opp. Da trekker den fint opp vann. Men hvis jeg prøver med helt tørr impeller så hender det at den ikke drar opp nok. VP TAMD41B Redigert 13.Juli.2022 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
GeirFrode Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Jeg har hatt lignende problem på min KAMD 300. Jeg måtte skru av slangen på sugesiden av sjøvannspumpen, og fylle slangen full med vann. Alternativt ta ut impeller, og fylle slangen via inntaket på pumpen. Så sette inn impeller igjen og starte opp. Da klarte pumpen som regel å suge vann og sirkulere som det skulle, men slet samtidig litt med at motor ble i overkant varm på marsjfart. Det endte med at jeg kjøpte ny pumpe, og da har jeg ikke dette problemet lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.