frankive Startet 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2022 (redigert) Har i dag noen fete kabler (må være 75m2) fra batteribanken akter og frem til baugthrusteren på min Beneteau Antares 7.80 (25 fot). Vil vel tippe et strekk på 8-9 meter hver vei. Skal nå installere ankervinsj i baugen, hvor kravet i utgangspunktet er 16m2 fra Quick såfremt strekket ikke er mer enn 20m frem og tilbake, altså godt innenfor i min båt. Men istedenfor å kjøpe nesten 20m 16m2, tenker jeg kanskje at det må være like greit å bare koble seg på kabelen til thrusteren som allerede er der? Det er ikke et batteri i baugen. Thrusteren vil aldri bli kjørt samtidig som ankervinsj (i verste fall går vel bare hovedsikringen til thurster på 150A? Tenker det må være snusfornuftig å installere 2 gode BEP-splinter foran og koble thruster og ankervinsj til denne. Noen synspunkter på dette, noe jeg ikke helt har fått med meg? Redigert 12.Juli.2022 av frankive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Personlig ville jeg satt et batteri i baugen og koblet sammen både visp og vinsj. Husk sikring som er tilpasset vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Ankerwinchen trekker myyye mindre strøm enn baugpropellen. Så det går greit. Det er uansett ikke noe som trumfer å ha et (fett) startbatteri i baugen. Hulda er mye større båt, har et 170 Ah startbatteri i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 God ide. Mange båter bærer preg av at man følger manualen til punk og prikke. Det resulterer i mye ekstra kabler man kunne unngått. Enig med de andre over. Etter jeg satt inn et optima batteri rett ved thruster har futten vært upåklagelig. Jeg har nå eget batteri foran til thruster og bruker de gamle kablene til thruster som tilførsel til ankervinsj bak. Lades via en 18A DCDC lader. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Thrusteren vil virke akkurat like bra som tidligere om du kobler ankervinsjen på eksisterende kabler. Har det gått bra uten ekstra batteri i baugen tidligere vil det gjøre det også i fortsettelsen. Men sikringen for thrusteren er dimensjonert for tykke kabler. Når du går videre fra thrusteren med 16 mm2 kabler må plusskabelen sikres med sikringsstørrelse tilpasset 16 mm2. Uten slik sikring kan du risikere at 16 mm2 kabelen blir veldig varm før sikringen til thrusteren ryker dersom noe kortslutter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
frankive Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Jeg ser absolutt poenget med eget batteri. Men da hadde jeg ikke trengt de 75mm2 fra akter til baug i utgangspunktet heller. Når da disse kablene allikevel er der fra fabrikk, tenker jeg at det greieste og kanskje det rimeligste er bare å kjøpe en 3 punkts koblingsskinne. vinsj har 60A sikring som vil beskytte 16mm2 kablene. Sitér dette innlegget Link to post
frankive Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 men jeg må ha en koblingsskinne? jeg kan ikke bare montere 16mm2 kablene rett på polene på thrusteren hvor 75mm2 kablene i dag er montert? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 (redigert) Er det ikke like greit å koble 16 mm2 kablene direkte på terminalene på thrusteren? Om du går veien om koblingsskinne vil du risikere spenningsfall før thrusteren. Redigert: Her svarte jeg samtidig som du spurte ? Redigert 12.Juli.2022 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
frankive Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Jo, det er det jeg lurer på ja.. det hadde definitivt vært det billigste :) men jeg lurer bare på om det er en akseptabel løsning? gir meningen i mitt hode, men er det noen fare for at om thruster går, så kan det gå strøm over til vinsjen? ikke i mitt hode, men nå er jeg ikke elektriker da.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Fullt ut akseptabel. Så lenge ikke begge brukes samtidig har det ingen betydning at de har felles strømforsyning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mateco Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Jeg vil tro at du har en feit sikring for baugthruster! En sikring er der for å sikre distribusjonen til forbruker. Har du en 75 mm2 kabel til thruster så er den gjerne sikret med 200 A sikring. Skal du du koble deg inne på thruster med 16 mm2 så blir dette en nedsnevring av distribusjon og må sikres deretter! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 (redigert) Kople deg direkte på terminalene på baugtruster, men sørg for å ha en passende sikring på pluss slik som manualen til vinsjen sier. Plasser sikring så nærme baugtruster som mulig slik at mest mulig av plussledningen beskyttes av den mindre sikringen. Da vil baugtruster være sikret med org sikring som er rimelig stor, mens vinsj er sikret ned med det som manualen sier. Det er slik jeg ville gjort det. Redigert 12.Juli.2022 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
frankive Svart 12.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Ja, står en 150A sikring på tilførselen på 75m2, og også en egen hovedbryter. I vinsjpakken fulgte det også med en 60A sikring som jeg da setter så nært som mulig til thrusteren på + naturligvis. Da ser det ut til at alle er enige her, så da kan jeg kjøre på :) Sitér dette innlegget Link to post
Elmibo Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Det går helt fint. Har koblet mange vinsjer på den måten. Viktig å ha sikringen til vinsjen så nærme som mulig tilkoblingen på thruster Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 14.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2022 Jeg har koplet det slik du beskriver, og det funker som et skudd. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.