Jump to content

Koble ankervinsj på eksisterende kabler til baugthruster

frankive

Recommended Posts

Har i dag noen fete kabler (må være 75m2) fra batteribanken akter og frem til baugthrusteren på min Beneteau Antares 7.80 (25 fot).

Vil vel tippe et strekk på 8-9 meter hver vei. 

Skal nå installere ankervinsj i baugen, hvor kravet i utgangspunktet er 16m2 fra Quick såfremt strekket ikke er mer enn 20m frem og tilbake, altså godt innenfor i min båt.

Men istedenfor å kjøpe nesten 20m 16m2, tenker jeg kanskje at det må være like greit å bare koble seg på kabelen til thrusteren som allerede er der? Det er ikke et batteri i baugen.

Thrusteren vil aldri bli kjørt samtidig som ankervinsj (i verste fall går vel bare hovedsikringen til thurster på 150A? Tenker det må være snusfornuftig å installere 2 gode BEP-splinter foran og koble thruster og ankervinsj til denne.

Noen synspunkter på dette, noe jeg ikke helt har fått med meg?

Redigert av frankive (see edit history)

God ide. Mange båter bærer preg av at man følger manualen til punk og prikke. Det resulterer i mye ekstra kabler man kunne unngått. 
Enig med de andre over. Etter jeg satt inn et optima batteri rett ved thruster har futten vært upåklagelig. 
Jeg har nå eget batteri foran til thruster og bruker de gamle kablene til thruster som tilførsel til ankervinsj bak. Lades via en 18A DCDC lader. 

Thrusteren vil virke akkurat like bra som tidligere om du kobler ankervinsjen på eksisterende kabler. Har det gått bra uten ekstra batteri i baugen tidligere vil det gjøre det også i fortsettelsen. 

Men sikringen for thrusteren er dimensjonert for tykke kabler. Når du går videre fra thrusteren med 16 mm2 kabler må plusskabelen sikres med sikringsstørrelse tilpasset 16 mm2. Uten slik sikring kan du risikere at 16 mm2 kabelen blir veldig varm før sikringen til thrusteren ryker dersom noe kortslutter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg ser absolutt poenget med eget batteri. Men da hadde jeg ikke trengt de 75mm2 fra akter til baug i utgangspunktet heller.  Når da disse kablene allikevel er der fra fabrikk, tenker jeg at det greieste og kanskje det rimeligste er bare å kjøpe en 3 punkts koblingsskinne. vinsj har 60A sikring som vil beskytte 16mm2 kablene.

Er det ikke like greit å koble 16 mm2 kablene direkte på terminalene på thrusteren? Om du går veien om koblingsskinne vil du risikere spenningsfall før thrusteren. 

Redigert: Her svarte jeg samtidig som du spurte ?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jo, det er det jeg lurer på ja.. det hadde definitivt vært det billigste :)

men jeg lurer bare på om det er en akseptabel løsning? gir meningen i mitt hode, men er det noen fare for at om thruster går, så kan det gå strøm over til vinsjen? ikke i mitt hode, men nå er jeg ikke elektriker da..

Fullt ut akseptabel. 

Så lenge ikke begge brukes samtidig har det ingen betydning at de har felles strømforsyning. 

Jeg vil tro at du har en feit sikring for baugthruster!

En sikring er der for å sikre distribusjonen til forbruker. Har du en 75 mm2 kabel til thruster så er den gjerne sikret med 200 A sikring. 

Skal du du koble deg inne på thruster med 16 mm2 så blir dette en nedsnevring av distribusjon og må sikres deretter!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Kople deg direkte på terminalene på baugtruster, men sørg for å ha en passende sikring på pluss slik som manualen til vinsjen sier. Plasser sikring så nærme baugtruster som mulig slik at mest mulig av plussledningen beskyttes av den mindre sikringen. 

Da vil baugtruster være sikret med org sikring som er rimelig stor, mens vinsj er sikret ned med det som manualen sier.

Det er slik jeg ville gjort det.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, står en 150A sikring på tilførselen på 75m2, og også en egen hovedbryter. 

I vinsjpakken fulgte det også med en 60A sikring som jeg da setter så nært som mulig til thrusteren på + naturligvis.

Da ser det ut til at alle er enige her, så da kan jeg kjøre på :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...