Goddis77 Startet 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2022 Ene dagen begynte plutselig instrumentet å vise feil. Viser null lenge før den begynner å respondere. Giveren er nede med veiv og ikke på dynamo. Noen tips? Kan den bare kalibreres opp igjen? Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 13.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 (redigert) Jeg ville ha undersøkt giver og ledningsnett (koblinger). Mener at disse har slike små brytere for å konfigurere dem. Hadde tilsvarende problem hos meg og da var det pulsgeneratoren (giver) som ikke var montert/tilpasset riktig. Redigert 13.Juli.2022 av baatglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2022 Takker for respons. Skal sjekke kablingen når jeg kommer hjem til båten igjen Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Har sjekket litt mer på denne feilen her. Testet å koble av kabler til giver, og da sluttet instrumentet å respondere. Koblet på igjen og da viser den verdier, men ikke korrekte. Fant en kalibrerings skrue bak instrumentet, men ikke noe endring ved å justere på denne dessverre. Så spørsmålet da er hvor problemet ligger. Instrument eller giver… Tomgang marsjturtall ca 2000 omdr baksiden av instrument Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Er det mulig å bruke samme instrument og hente info fra dynamo i stedet? Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Jeg er usikker på hvilken type giver du har men jeg ville i alle fall ha sjekket at den er riktig plassert og ellers ser ren og hel ut. Hvis du har en giver som mekanisk er koblet til motoren kan det hende at denne koblingen slurer og da blir turtallet feil. Hvis du har giver basert på "induksjon" ville jeg ha demontert den og sjekket den. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Her er giveren. Kan ikke se at det er noe å justere her. Noen som kjenner til typen? Turtallet er stabilt, men viser feil verdi. Virker ikke med å justere på instrumentet heller. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 (redigert) Dette er nok som en god gammaldags sykkeldynamo, synes hermetisk lukket, med permanent magneter i rotor og statorviklinger som generere vekselstrøm. Turtall registreres med pulsene. For å kontrollere giver så forsøk å få målt frekvensen ved forskjellige turtall for å sjekke om den er stabil! Slike koblinger er gjerne "vulket" for å bryte hvis motstanden blir for stor. Sjekk inngripen i sensor evt. "rotasjonstapp" fra motor. Redigert 30.Juli.2022 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bellil Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Hvis den konstant viser bare halvparten er det da mulig at "halve" innmaten av giver er defekt? Instrumentet viser vel bare det det får pulser for og lite trolig at noe eller noen har tullet med innstillingene på det ? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
baatglede Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Dersom du trenger ny giver så hender det at disse dukker opp på ebay. Bare søke med den betegnelsen som er gravert inn i huset til giveren. Mener å huske at disse er ganske dyre å kjøpe fra VDO. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 1.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Mulig jeg da bare bytter til nytt instrument og henter signalene fra dynamo. Kan en bruke flere instrumenter mot dynamo foresten? Har en flybridge som det hadde vært greit å ha turtall på og. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Mest sannsynlig giveren som er gåen. Du kan ha flere turtellere på samme signal, går greit det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
baatglede Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 (redigert) Her er en ny giver på på ebay som muligens passer: https://www.ebay.com/itm/175233432399?epid=1436811149&hash=item28ccb9fb4f:g:7LEAAOSwIJ5iVBBN Redigert 2.August.2022 av baatglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 2.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Da kan det være at jeg bare går for nytt instrument når sesongen er over. Tar et ekstra mindre ett for flybr og Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 2.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Billigere med instrument enn ny giver ser jeg uansett - https://stroem.no/butikk/turtellere-viewline-85mm/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Goddis77 skrev 8 minutter siden: Billigere med instrument enn ny giver ser jeg uansett - https://stroem.no/butikk/turtellere-viewline-85mm/ Det er sant. Med mindre du finner noe brukt. Jeg skiftet motor, og var så heldig å finne identisk utseende turteller med med W inngang fra dynamo brukt på Finn. Så da ser instrumentbordet likt ut som før... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Goddis77 Svart 2.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Det er jo også en mulighet. Har litt blanding av nyere og eldre instrumenter. Hadde trøbbel med temp måling i fjor og da viste det seg at det instrumentet som var mest stabilt og viste jevnt 80 grader var synderen. Dette var også det eldste. Får se hva jeg ender opp med Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2022 Løfter denne igjen. Har fått tak i et nytt vdo instrument til en billig penge, men det var 85mm og ikke 110. Er det mulig å bytte plate som er rundt instrumentet til et som passer for 85mm? Noen som vet hvor en kan skaffe det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.