Jump to content

Eldre VDO turtallsinstrument viser plutselig feil

Goddis77

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Har sjekket litt mer på denne feilen her. Testet å koble av kabler til giver, og da sluttet instrumentet å respondere. Koblet på igjen og da viser den verdier, men ikke korrekte.

Fant en kalibrerings skrue bak instrumentet, men ikke noe endring ved å justere på denne dessverre.

Så spørsmålet da er hvor problemet ligger. Instrument eller giver…

Tomgang

38D8C4A1-3113-4DC2-B187-BC951AC1BDD2.jpeg.5804bacf54939fd58f1cb1e3ce81d8fd.jpeg

marsjturtall ca 2000 omdr

C26784FB-FE5E-4E08-B340-7EB750F8EA90.jpeg.ccaca6faddbb6483c9c96696b32cb04a.jpeg

baksiden av instrument

B919624F-5E2A-4761-A40B-0A5E8C64BA7A.jpeg.09c6d99e66d8a8f8a84f3cb47983d37e.jpeg

Jeg er usikker på hvilken type giver du har men jeg ville i alle fall ha sjekket at den er riktig plassert og ellers ser ren og hel ut.

Hvis du har en giver som mekanisk er koblet til motoren kan det hende at denne koblingen slurer og da blir turtallet feil.

Hvis du har giver basert på "induksjon" ville jeg ha demontert den og sjekket den.

Dette er nok som en god gammaldags sykkeldynamo, synes hermetisk lukket, med permanent magneter i rotor og statorviklinger som generere vekselstrøm. Turtall registreres med pulsene.

For å kontrollere giver så forsøk å få målt frekvensen ved forskjellige turtall for å sjekke om den er stabil!

Slike koblinger er gjerne "vulket" for å bryte hvis motstanden blir for stor. Sjekk inngripen i sensor evt. "rotasjonstapp" fra motor.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hvis den konstant viser bare halvparten er det da mulig at "halve" innmaten av giver er defekt?

Instrumentet viser vel bare det det får pulser for og lite trolig at noe eller noen har tullet med innstillingene på det ?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Goddis77 skrev 8 minutter siden:

Billigere med instrument enn ny giver ser jeg uansett - https://stroem.no/butikk/turtellere-viewline-85mm/

Det er sant. Med mindre du finner noe brukt. Jeg skiftet motor, og var så heldig å finne identisk utseende turteller med med W inngang fra dynamo brukt på Finn. Så da ser instrumentbordet likt ut som før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er jo også en mulighet.

Har litt blanding av nyere og eldre instrumenter.

Hadde trøbbel med temp måling i fjor og da viste det seg at det instrumentet som var mest stabilt og viste jevnt 80 grader var synderen. Dette var også det eldste.

Får se hva jeg ender opp med :smiley: 

• 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...