Olepo
Duppe skrev for 17 timer siden:Så hva da? Varsel, trusler og straff? Hvorfor ikke bare rette opp da uten mer drama?
Tipper at hvis man finner feil lengde så blir båsen bare justert og dett var dett.
Vel.. Problemet kommer vel gjerne ved sesongstart; 50 nye medlemmer har fått tildelt og inngått avtale om båtplass med oppgitte mål i havna. 15 av disse får ikke skviset båten inn i båsen fordi det har vært trikset med utriggerne tidligere. Da har foreningen 15 båter som det i praksis ikke er plass til. Ikke bare å justere tilbake hvis båtene er maxet i nabobåsene. (Den som disponerer nabobåsen nå er ikke nødvendigvis den samme som har "justert").
Men nok om det. Jeg mener fortsatt at en båthavn av litt størrelse må ha havneregler som følges opp. Alt må naturligvis kommuniseres på en ryddig og god måte, og er det endringer eller oppdages avvik må båteierne naturligvis få en rimelig mulighet til å ordne opp. Jeg tror også at det meste ordner seg med god dialog, og at det er grei stemning i de fleste havner.
Et havnereglement som følges opp betyr ikke nødvendigvis at det en lokal sheriff eller Narvestad som løper rundt på bryggene å skriker og veiver med armene.
(Ja, jeg vet at typen finnes, og at de gjerne søker verv som gir dem en misforstått oppfattelse av myndighet).