Jump to content

mercruiser stopper når skifter fra back til forward. Når motor er kald

risaasen

Recommended Posts

Askeladde Voyager 705 - mercruiser motor.

Når kald så stopper den når vi skifter gear. Hvis vi er raske og tar den over neutral og litt mot forward klarer vi forhinder dette. Skjer kun ved kald motor.

Har fått tips om å justere litt på vaier så microbryter som kutter tenning sylindre blir litt forskjøvet, men usikker på hvilke av disse på bildet som skla justeres ?

Gear.jpg

Gearwire ut mot drev ble byttet ved vårservice av de som utførte service. Men den stopper  fortsatt, så antar det da er justering. Men fortsatt litt usikker p hvem av wirene på bildet som man da må løsne og justere en omdreining eller to på de justeringstappene.

Vet ikke hvor gammel motoren din er, men du kan også sjekke ut IAC ventilen (dersom du har det på motoren), som skal justere luftmengden ved tomgang/ lavt turtall. Når denne begynner å bli dårlig, så vil den ikke regulere så mye som når ny. Byttes enkelt, da den sitter rett bak luftinntaket til motoren.

Om motoren din har fungert ok tidligere, og nå sliter kan det være denne. IaC ventiler på Mercruiser motorer er visstnok et kjent problem, viklingene som styrer ventilsetet går varmt og smelter "innmaten" slik at "ventilstanga" setter seg.

Det er denne enheten https://boatparts.no/bpn862998-3-8-1-l-air-valve-sensor-iac-ventil-for-mercruiser-3-0lmpi-4-3-mpi-5-0l-mpi-350-mag-mpi-mx6-2-mpi-8-1l-rec862998-erstatter-oem-nr-862998.html

Jeg har selv byttet denne på min etter at jeg hadde samme problemer som deg, og det ble bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...