Jump to content

Yanmar 184 hk - kjølevesken forsvinner…

bjoris

Recommended Posts

Er på tur i Lofoten i «lånte fjær», en kjekk NB 820 Sport med 184 hk Yanmar. 

Når vi nå skulle videre oppdager jeg at kjøleveska er borte, både i ekspansjonstanken og under lokket på motorene.

Hadde kjøleveske til å blande ut 2 liter, men fortsatt plass til mer under lokket på motoren.

Jeg ser ikke kjøleveske i verken olje eller under motor så må gå i sjøvannet, mistenker tæring i varmeveksler. Hva tenker dere som har greie på slikt?

Skal for sikkerhetsskyld stenge varmtvannsbereder, men skulle jo sett enn så stor lekkasje der. Er dog usikker på hvor mye det var når vi startet opp så selv om det går mye på nå trenger det ikke være en svær lekkasje.

Skal avgårde for å få tak i mer kjøleveske så får vi bare følge med tror jeg. Siden det ikke kommer i olja er det vel strengttatt bare å følge med?

Vi gikk 7 timer i går, temp på motor under 80 hele veien, ca 70 grader på sakte og ca 75 ved marsjfart, går på 2800 omin

Råd og tips mottas!?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

53 minutes ago, Gullfisk said:

Høres vel ut som varmeveksler. Er det den rørformede typen på denne? En kolega byttet en slik allerede etter 6 år pga lekk.

Jepp, det er den og det er en del irr i endene på den så høyst sannsynlig den…

Tenker det er merkelig at motoren har mangler så mye vann uten at temp har gått opp. Etterfylt ca 2-2,5 liter, men går selvsagt en del i varmtvannsløpet

Faren er vel kanskje lokal overoppheting rundt sylindre/turbo etc? Kan disse få skader uten at motortemp går opp? Ser ikke for meg det…?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

18 minutes ago, Martine29 said:

Hvis du ikke har kjørt Yanmar før så husk dette. Ved kald motor skal det ikke være væske i ekspensjonsbeholder eller like over bunn. Fyll opp veksler på kald motor. Kanskje så enkelt.... Lykke til. 

Jo, jeg vet at det må være lite i beholder. Har nå fylt den til maks, men ikke fylte motoren helt opp, tanken var å se om den hentet noe fra tanken…

Redigert av bjoris (see edit history)

Det er vel separat tank og veksler? Tanken er vel endel av eksosmanifold, og rommer endel liter. Veksler ligger vel under, og går muligens tom en stund etter, og kommer kanskje ikke så langt at det blir kjøle problemer. Mener symptomene til kollegaen min sin, var at det forsvant på lavere hastigheter, men rant over på høyt turtall. Antagelig høyere trykk på saltvannskrets på høyt turtall. Tror disse vekslerne har dårlig odds om man ikke er flink med anode skifte. 

Antar det er samme motor som denne Viknes 830 jeg akkurat lånte fra en finnannonse. 184hk.

Varmeveksler med en egen ekspansjontank (hvit plast)ved siden av,,

Lagt til:

Fjernet bildet fra annonsen etter 4 sekunder for ikke å måtte svi av hele pensjonen i bøter..  

Erindrer den motoren muligens hadde to utgaver?

Den første serien med en stor tung kombiveksler.

Den siste med en annen veksler og med en "A" som hadde en del flere sinker på, eller?

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...