Jump to content

Edit History

iznogood

iznogood

13 hours ago, Smilefjes said:

Fornuftig å begynne med det enkleste, dvs. bytte termostat. Du kan også ta ut termostaten og kjøre uten. Da har du full gjennomgang av vann. Hvis motoren fremdeles blir varm er feilen et annet sted. Andre feilkilder kan være gamle risere som har rustet mye innvendig.  Det går saltvann inn gjennom drevet, videre gjennom varmeveksleren der saltvannet kjøler ned ferskvannet i motoren. Deretter går saltvannet gjennom riserne og videre ut i eksosen. Hvis riserne begynner å bli tette blir det for liten gjennomstrømning på saltvann som går gjennom varmeveksleren til å kjøle motoren. Brenner du deg på fingrene når du tar på riserne (over 70-75 grader) går det for lite vann her. Kjenn på riserne på begge sider. De skal være omtrent like varme. Et tredje alternativ kan være sliten impeller (vannpumpe) i drevet som også kan gi for liten gjennomstrømning av saltvann gjennom varmeveksleren og varme riserer. Både risere og impeller er "slitedeler" med begrenset levetid. Ellers trenger varmeveksleren en rens/gjennomspyling med bytte av kjølevæske med noen års mellomrom for å yte sitt beste.

 

Den har gått på mjøsa, første år i saltvann, riserne ser nye ut. Det kan selvsagt være noe shit der for det. Men det blir evt til høsten. Impellere vil også bli byttet til høsten. Takk for mange tips, bytter termostat og om det ikke hjelper fortsetter eventyret til høsten. Sjelden jeg har den i plan med så hyggelige drivstoff priser ?.

 

6 hours ago, Cerberus said:

Først så sier du den ikkje blir varm, så er den nå plutselig 70' som kvalifiserer til varm med god margin. Så er plutselig problemet at den koker??

Det med varmtvannsberederen var umulig å forstå. Tror du berederen lager varmtvann som motoren skal kjøle ned?? 

Er den kald eller koker den? Kan i all verden meina du mht den berederen.

 

Skal prøve å forklare bedre. Når jeg sier kald tenker jeg under driftstemp 80 - 90.
Så i halvplan på 3000rpm er den ok, mens i plan 3600rpm stiger temp til 100-110 og ser ikke ut til å stoppe. Jeg har ikke prøvet å bare kjøre videre for å se om den koker...

Det skjedde fra en dag til en annen. Den eneste forskjellen var at jeg fylte vann i VV berederens forbruksside. Jeg har ikke hatt varmtvann koblet til i båten, men kjølevannet har alltid gått igjennom. Jeg anet ikke om det er relevant, men det er altså eneste forskjellen fra en dag til en annen.

iznogood

iznogood

13 hours ago, Smilefjes said:

Fornuftig å begynne med det enkleste, dvs. bytte termostat. Du kan også ta ut termostaten og kjøre uten. Da har du full gjennomgang av vann. Hvis motoren fremdeles blir varm er feilen et annet sted. Andre feilkilder kan være gamle risere som har rustet mye innvendig.  Det går saltvann inn gjennom drevet, videre gjennom varmeveksleren der saltvannet kjøler ned ferskvannet i motoren. Deretter går saltvannet gjennom riserne og videre ut i eksosen. Hvis riserne begynner å bli tette blir det for liten gjennomstrømning på saltvann som går gjennom varmeveksleren til å kjøle motoren. Brenner du deg på fingrene når du tar på riserne (over 70-75 grader) går det for lite vann her. Kjenn på riserne på begge sider. De skal være omtrent like varme. Et tredje alternativ kan være sliten impeller (vannpumpe) i drevet som også kan gi for liten gjennomstrømning av saltvann gjennom varmeveksleren og varme riserer. Både risere og impeller er "slitedeler" med begrenset levetid. Ellers trenger varmeveksleren en rens/gjennomspyling med bytte av kjølevæske med noen års mellomrom for å yte sitt beste.

 

Den har gått på mjøsa, første år i saltvann, riserne ser nye ut. Det kan selvsagt være noe shit der for det. Men det blir evt til høsten. Impellere vil også bli byttet til høsten. Takk for mange tips, bytter termostat og om det ikke hjelper fortsetter eventyret til høsten. Sjelden jeg har den i plan med så hyggelige drivstoff prisen ?.

 

6 hours ago, Cerberus said:

Først så sier du den ikkje blir varm, så er den nå plutselig 70' som kvalifiserer til varm med god margin. Så er plutselig problemet at den koker??

Det med varmtvannsberederen var umulig å forstå. Tror du berederen lager varmtvann som motoren skal kjøle ned?? 

Er den kald eller koker den? Kan i all verden meina du mht den berederen.

 

Skal prøve å forklare bedre. Når jeg sier kald tenker jeg under driftstemp 80 - 90.
Så i halvplan på 3000rpm er den ok, mens i plan 3600rpm stiger temp til 100-110 og ser ikke ut til å stoppe. Jeg har ikke prøvet å bare kjøre videre for å se om den koker...

Det skjedde fra en dag til en annen. Den eneste forskjellen var at jeg fylte vann i VV berederens forbruksside. Jeg har ikke hatt varmtvann koblet til i båten, men kjølevannet har alltid gått igjennom. Jeg anet ikke om det er relevant, men det er altså eneste forskjellen fra en dag til en annen.

iznogood

iznogood

12 hours ago, Smilefjes said:

Fornuftig å begynne med det enkleste, dvs. bytte termostat. Du kan også ta ut termostaten og kjøre uten. Da har du full gjennomgang av vann. Hvis motoren fremdeles blir varm er feilen et annet sted. Andre feilkilder kan være gamle risere som har rustet mye innvendig.  Det går saltvann inn gjennom drevet, videre gjennom varmeveksleren der saltvannet kjøler ned ferskvannet i motoren. Deretter går saltvannet gjennom riserne og videre ut i eksosen. Hvis riserne begynner å bli tette blir det for liten gjennomstrømning på saltvann som går gjennom varmeveksleren til å kjøle motoren. Brenner du deg på fingrene når du tar på riserne (over 70-75 grader) går det for lite vann her. Kjenn på riserne på begge sider. De skal være omtrent like varme. Et tredje alternativ kan være sliten impeller (vannpumpe) i drevet som også kan gi for liten gjennomstrømning av saltvann gjennom varmeveksleren og varme riserer. Både risere og impeller er "slitedeler" med begrenset levetid. Ellers trenger varmeveksleren en rens/gjennomspyling med bytte av kjølevæske med noen års mellomrom for å yte sitt beste.

 

Den har gått på mjøsa, første år i saltvann, riserne ser nye ut. Takk for mange tips.

 

6 hours ago, Cerberus said:

Først så sier du den ikkje blir varm, så er den nå plutselig 70' som kvalifiserer til varm med god margin. Så er plutselig problemet at den koker??

Det med varmtvannsberederen var umulig å forstå. Tror du berederen lager varmtvann som motoren skal kjøle ned?? 

Er den kald eller koker den? Kan i all verden meina du mht den berederen.

 

Skal prøve å forklare bedre. Når jeg sier kald tenker jeg under driftstemp 80 - 90.
Så i halvplan på 3000rpm er den ok, mens i plan 3600rpm stiger temp til 100-110 og ser ikke ut til å stoppe. Jeg har ikke prøvet å bare kjøre videre for å se om den koker...

Det skjedde fra en dag til en annen. Den eneste forskjellen var at jeg fylte vann i VV berederens forbruksside. Jeg har ikke hatt varmtvann koblet til i båten, men kjølevannet har alltid gått igjennom. Jeg anet ikke om det er relevant, men det er altså eneste forskjellen fra en dag til en annen.



×
×
  • Create New...