Jump to content

Mercury 20hk vibrerer mye, hvordan sjekke registerreim?


Vanntett

Recommended Posts

Har kjøpt en 2010 Mercury 20hk (F20M). Dette er en 2 sylindret 4-takter med forgasser, ikke efi. Motoren går noenlunde stille på tomgang, men så fort turtall økes litt så vibrerer den veldig. Dette gjør det helt håpløst å kjøre sakte og dorge med ettersom båten rister veldig. Det er så ille vibrering i båten at alt ombord lager lyd og man blir nummen i rompa.:lol: 

 

Har renset og justert forgasser og byttet plugger. Motor starter lett og går bra, og når man legger båten i plan så merkes ikke vibrasjon så mye. Synes kanskje det høres ut som den går litt ujevnt noen ganger.

 

Det jeg lurer på er om registerreim kan være montert feil eller har hoppet over ett hakk. Har hørt at dette kan gi vibrasjoner. Jeg finner merke på blokk på kamaksel(se bilde), men ikke på tannhjulet. På Svinghjul finner jeg ingen merker verken på blokk eller tannhjul. Noen som vet hvor merkene er?

 

IMG20220711191651.jpg

Redigert av Vanntett (see edit history)
Link to post

Gjelder det også når den står i fri, eller bare når den står i gir?

 

Hvis bare i gir så viole jeg sjekket propellen om den er hel og i balanse, og deretter om akslingen er rett (bruke måleklokke, men også kun øyet mot et referansepunkt).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Gjelder det også når den står i fri, eller bare når den står i gir?

 

Hvis bare i gir så viole jeg sjekket propellen om den er hel og i balanse, og deretter om akslingen er rett (bruke måleklokke, men også kun øyet mot et referansepunkt).

Ja dette gjelder også når motor står i fri. 

Link to post
Vanntett skrev for 7 timer siden:

 Jeg finner merke på blokk på kamaksel(se bilde), men ikke på tannhjulet. På Svinghjul finner jeg ingen merker verken på blokk eller tannhjul. Noen som vet hvor merkene er?

 

IMG20220711191651.jpg

Slik jeg ser det er det tydelige merker 1,2,3  på hjulet på bildet, men det må også korrespondere med tilsvarende merke på svinghjulet. Men vibrasjoner kommer normalt fra propell eller resonans i båten.

Link to post
LuckyFalls skrev for 13 timer siden:

Slik jeg ser det er det tydelige merker 1,2,3  på hjulet på bildet, men det må også korrespondere med tilsvarende merke på svinghjulet. Men vibrasjoner kommer normalt fra propell eller resonans i båten.

Ja ser det står 1,2,3. Men i alle manualer jeg finner på andre modeller så er det klare markeringer på hvor kamaksel og veivaksel skal settes når reim monteres. Finner dessverre ingen verkstedmanual for denne modellen. Propell er strøken og vibrasjoner er kraftige også når man ruser motor i fri.

Link to post

Hvis du setter cam aksel på merke 1 så skal stempel på selynder 1 være på topp. Ta ut en plugg og stikk noe inn på stempel mens du roterer motor forsiktig. Du må eventuelt ta av svinghjul og stator for å finne merkene . Når du da tar å roterer motor 2 ganger skal merkene være lik.

Redigert av autohelm (see edit history)
Link to post
autohelm skrev for 4 timer siden:

Hvis du setter cam aksel på merke 1 så skal stempel på selynder 1 være på topp. Ta ut en plugg og stikk noe inn på stempel mens du roterer motor forsiktig. Du må eventuelt ta av svinghjul og stator for å finne merkene . Når du da tar å roterer motor 2 ganger skal merkene være lik.

Ok, da prøver jeg med skyvelære på stempel først. Takk!?

Link to post
Kallethekid skrev for 4 timer siden:

Men hvis båten går jevnt og fint i plan, tror jeg ikke timingen kan være feil.

Usikker på hvor mye det gjør med ytelsen om timing bare er ett hakk feil. Men har hørt at det gir hard gange/vibrasjon.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...