Vanntett Startet 13.Juli.2022 Del på Facebook Startet 13.Juli.2022 (redigert) Har kjøpt en 2010 Mercury 20hk (F20M). Dette er en 2 sylindret 4-takter med forgasser, ikke efi. Motoren går noenlunde stille på tomgang, men så fort turtall økes litt så vibrerer den veldig. Dette gjør det helt håpløst å kjøre sakte og dorge med ettersom båten rister veldig. Det er så ille vibrering i båten at alt ombord lager lyd og man blir nummen i rompa. Har renset og justert forgasser og byttet plugger. Motor starter lett og går bra, og når man legger båten i plan så merkes ikke vibrasjon så mye. Synes kanskje det høres ut som den går litt ujevnt noen ganger. Det jeg lurer på er om registerreim kan være montert feil eller har hoppet over ett hakk. Har hørt at dette kan gi vibrasjoner. Jeg finner merke på blokk på kamaksel(se bilde), men ikke på tannhjulet. På Svinghjul finner jeg ingen merker verken på blokk eller tannhjul. Noen som vet hvor merkene er? Redigert 13.Juli.2022 av Vanntett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Gjelder det også når den står i fri, eller bare når den står i gir? Hvis bare i gir så viole jeg sjekket propellen om den er hel og i balanse, og deretter om akslingen er rett (bruke måleklokke, men også kun øyet mot et referansepunkt). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Vanntett Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Gjelder det også når den står i fri, eller bare når den står i gir? Hvis bare i gir så viole jeg sjekket propellen om den er hel og i balanse, og deretter om akslingen er rett (bruke måleklokke, men også kun øyet mot et referansepunkt). Ja dette gjelder også når motor står i fri. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Vanntett skrev for 7 timer siden: Jeg finner merke på blokk på kamaksel(se bilde), men ikke på tannhjulet. På Svinghjul finner jeg ingen merker verken på blokk eller tannhjul. Noen som vet hvor merkene er? Slik jeg ser det er det tydelige merker 1,2,3 på hjulet på bildet, men det må også korrespondere med tilsvarende merke på svinghjulet. Men vibrasjoner kommer normalt fra propell eller resonans i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 14.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 LuckyFalls skrev for 13 timer siden: Slik jeg ser det er det tydelige merker 1,2,3 på hjulet på bildet, men det må også korrespondere med tilsvarende merke på svinghjulet. Men vibrasjoner kommer normalt fra propell eller resonans i båten. Ja ser det står 1,2,3. Men i alle manualer jeg finner på andre modeller så er det klare markeringer på hvor kamaksel og veivaksel skal settes når reim monteres. Finner dessverre ingen verkstedmanual for denne modellen. Propell er strøken og vibrasjoner er kraftige også når man ruser motor i fri. Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 (redigert) Hvis du setter cam aksel på merke 1 så skal stempel på selynder 1 være på topp. Ta ut en plugg og stikk noe inn på stempel mens du roterer motor forsiktig. Du må eventuelt ta av svinghjul og stator for å finne merkene . Når du da tar å roterer motor 2 ganger skal merkene være lik. Redigert 14.Juli.2022 av autohelm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Men hvis båten går jevnt og fint i plan, tror jeg ikke timingen kan være feil. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 14.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 autohelm skrev for 4 timer siden: Hvis du setter cam aksel på merke 1 så skal stempel på selynder 1 være på topp. Ta ut en plugg og stikk noe inn på stempel mens du roterer motor forsiktig. Du må eventuelt ta av svinghjul og stator for å finne merkene . Når du da tar å roterer motor 2 ganger skal merkene være lik. Ok, da prøver jeg med skyvelære på stempel først. Takk!🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 14.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Kallethekid skrev for 4 timer siden: Men hvis båten går jevnt og fint i plan, tror jeg ikke timingen kan være feil. Usikker på hvor mye det gjør med ytelsen om timing bare er ett hakk feil. Men har hørt at det gir hard gange/vibrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.