Lingefan
Hehe utvilsomt et mektig syn det der. Det er selvsagt frekt å kjøre slik med en 88 foter forbi en privat brygge i et smalt sund med 5 knop sommerstid. Men liten tvil om at han har kjørt der før og hadde dårlig tid, eller kjedet seg og ville rokke litt på janteloven
Vi har selv hytte på en liten øy der mange kjører i 25-30 knop like utenfor på alle 4 kanter, også forbi brygge og bading, noen tar hensyn og sakker av, andre ikke. Som regel klarer de seg fint og vi bader utenfor der - foreløpig ikke skjedd noen ulykker. Vi følger med når vi bader også. Det er sikkert 5 knop etter loven, men jeg klager ikke med mindre bølger fra halvplanende 50 fots + båter ødelegger bryggeanlegg eller kjører på badende. Det siste var en kommunal båt som alle kalte for «bølgen», men som het Perlen og gikk på skjær ved Jomfruland. Etter det har det vært fint. Selv synes jeg det bare er hyggelig at folk koser seg i både sakte og høy fart og det hadde vært kjedelig om båttrafikken ikke var der. Jeg liker å se på båter kjøre i all slags vær i all slags hastighet like utenfor vinduene, det gir en hyggelig sommerstemning.
Kos dere på sjøen, nyt å se på båter i både høy og lav fart. Prøv å la pekefingeren ligge litt lenger enn vanlig og la folk få braute seg litt - er det så ille egentlig?
Er jo også en slags ære at en slik flott båt velger seg det sundet?
Det morsomme med sjøen er at «det går som fortjent» ut fra kjørekunnskaper når man f eks legger til brygger. De som ikke kan kjøre avsløres jo veldig der og får fine riper i båtene sine.
Øvelse gjør mester, men det er sjokkerende få som gidder å øve på sånt noe, mtp hvor kostbart det er med båt.
Vedrørende de nye fartsgrensene, så synes jeg flere ligger i plan enn vanlig i 5 knop-sonene der man tidligere så folk i halvplan. Må innrømme at jeg kjører mer i plan enn før jeg også.
F eks er det blitt 5 knop i indre Bærums fjord, med unntak av ut forbi middagsbukten mellom Brønnøya og ostøya og indre midtfjord utenfor veritas der det er 25 knop.
politibåten har mye å gjøre når ca 8 av 10 planer «overalt» - boten for å bli stoppet tilsvarer 50 liter drivstoff med dagens priser.
Jeg synes uavhengig av fart at de fleste tar greit hensyn til andre. Med unntak av at de fleste nå kjører i halvplan overalt der det er sakte fart, men det har vi jo blitt vant til at er det nye moderne båtlivet. Så vi får bare tåle bølger og halvplanere på sjøen, rett og slett.
Verre med de som kjører i planefart i mørke eller ikke bruker lanterner. Ting som går på sikkerheten løs i mer alvorlig grad er jo langt verre enn halvplan gjennom et sund, selv om eksempelet her med 88 foter er rimelig frekt gjort i sommermåneden juli. Mektig og frekt