19 fot
Komodo skrev for 15 timer siden:Tror kanskje du skal slite litt med å vekke sympati for at du blir utsatt for bølger på utsiden av Tromøya. Der er det jo åpent hav, og Skagerak neste. Ellers er jeg selvsagt helt enig med deg i at det er tullete av en stor cabincruiser å passere kloss inntil ei 19 fots jolle som ligger i ro når været tilsier at det er ok. Jeg ville tenkt at vedkomne lå og fisket, og lagt kursen et stykke unna. Om det ikke hadde vært mulig å kjøre i bue rundt denne jolla ville jeg slakket av mens jeg passerte den.
Jeg tror svaret er så enkelt at mange litt større båter plotter inn ei rute på kartplotteren, og følger den til punkt og prikke, evt. går på autopilot. Da er det meget dårlig sjømannskap å ikke overstyre autopiloten og legge en bue rundt fyren med fiskestang.
Når det gjelder ditt ønske om at vedkomne skal få motorrommet sitt fylt med sjøvann så støtter jeg deg ikke.
Men Tromøya er lang. Kanskje du kan oppdatere oss med hvor du lå?
Det at det er åpent hav der betyr at det er enormt med plass til å manøvrere på så man ikke trenger å gå så tett på andre båter.
Og det er jo ikke slik at er man utaskjærs så skal man automatisk forvente kjempestore bølger. For dette var mens det var fint vær og veldig stille på vannet. Og da er det vanlig at mange slags båter drar utaskjærs. Er jo vanlig å passere mange mye mindre båter også i mye dårligere vær enn dette utaskjørs der og andre steder. Feks er det vanlig at kajakker og små joller er ute der. Og i kveld som det blåser mye mer så overhørte jeg en samtale mellom noen kajakkfolk som hadde tenkt seg ut dit, som forøvrig er ved Tromlingene, litt nord for nordre innløp til Skare, sånn omtrent ved l-en i Kattsundholmene (husker ikke helt nøyaktig nå noen dager senere). Jeg synes forøvrig dette kartet var noe rart, hvor mange naturlige og viktige navn er utelatt (feks Tromlingene) og det er tatt med mange navn jeg aldri har hørt om.
Det er nok endel bruk av autopilot, men da bør man (som du sier) ha vett nok til å avvike fra den kursen man satt når man bare kikket på et kart og ikke så annen trafikk.
Når det gjelder å drukne motorer i saltvann så er min mening at alle bør få slippe dette. Dessverre er det endel som er uenige i dette og mener at andre bør ofre sin motor for at de selv skal kunne bølle seg frem med digre bølger. Da syne jeg det ville vært bedre om det var disse bøllenes motor som må ofres fremfor at andres motorer skal ofres.
Det blir jo litt som om man hadde kjørt bil uten å ta hensyn (og hadde hatt båtens forsikringssystem på biler) og stadig dunker borti noen biler så de ofte ikke er kjørbare etterpå. La oss si at en slik bilist en gang i uka siste måneden hadde kræsjet i parkerte biler så de ikke var kjørbare. Og fjerde uka var det din tur til å bli rammet, knust forstilling og 2 uker uten bil og 20.000 kr i verskstedregning. Ville du ikke da synes det hadde vært bedre og mer rett ferdig om bølle-bilisten den andre uka også skadet sin egen bil så den ikke var kjørbar og han dermed ikke fikk ødelagt enda en bil og din bil? Og kanskje han innser at hvis slik bøllekjøring faktisk også skader egen bil så var det kanskje ikke så lurt, kanskje man skulle holde litt større avstand til parkerte biler så man inngår skade på egen bil (andres biler bryr han seg neppe om).
Samme greia med båt, kan man bare ture frem og skkadene skjer kun på andres båter og et stykke bak så er det ikek så nøye for disse og de vil bare fortsette slik og stadig skade nye båter. Men går det ut over deres egen båt så kan det hende de tenker seg om og det kan redde mange båter.
Straff kan ofte være nødvendig for å unngå at mange blir utsatt for unødige skader og problemer. Synes du man feks bør si at fengsel er så ille at ingen bør utsettes for det og dermed gjøre det fritt frem å stjele og rane så dette øker voldsomt i omfang og vi får lovløse tilstander? Skulle man innrettet alt etter de som ikke tar hensyn så blir det flere av dem og det blir store problemer i samfunnet.
Om man nå durer på med kjempebølger nr mindre båter og gjør stor skade er det vel lite sannsynlig man får noen straff. Man kan sikkert 100 motorer til 10.000 kr/stk og dermed gjøre skade for en million før man kanskje får en bot på 5000 kr og kanskje erstatningskrav på 10.000 kr den ene gangen man blir tatt, og da er det ikke så avskrekkende pga lien fare for å bli tatt. Men den ene gangen kan være det som får vedkommende til å innse at det faktisk blir enorme skader og at dette ikke bør fortsette. Eller om vedkommende hadde fått druknet egen motor når han har druknet andres motor så kunne det reddet mange motorer. Men det måtte selvfølgelig foregått i ordnede former, man kan jo ikke bare dra frem pumpa som tar 13 kubikkmeter i timen og fylle et motorrom (fortere enn lensepumpa til bølla lenser), selv om det sikkert ville vært fristende å gjøre det på den enkle og lettvinte måten.
Men de som bøler har ofte stor og rask båt og dem som rammes har ofte en liten og sein båt som blir enda seinere når motoren er druknet, så de slipper som regel unna, og de er jo ofte et stykke unna når skaden skjer, så det er vanskelig å ta opp forfølgesen, og kanskje også å lese navn (lett å lese i mitt tilfelle), samt at de som blir utsatt for dette ofte er mer opptatt med å berge egen båt enn å studere båten til bølla.
Jeg ser jo i Tromøysund så er det mange som har fortøyd båtene sine med akterenden inn mot land og baugen ut mot hekkbølgegeneralene. Upraktisk når man skal ombord, men nødvendig for å unngå skade på egen båt når man har gått på land.
Politiet tar jo iblant bilen fra dem som er til fare for andre gjentatte ganger. Da mister de hele transportmiddelet sitt. Ville det ikek da være naturlig å ta transportmiddelet fra dem som er til fare for andre også til sjøs? Eller light-varianten med å "bare" utsette dem for det samme som de utsetter andre for, nemlig å senke motoren ned i saltvann.