19 fot
Hakkannen skrev for 2 timer siden:Golden Gate 37 skrev for 8 timer siden:skadepotensialet?
2 av 3 drukningstilfeller skjer i alkoholpåvirket tilstand. Nå skal ikke jeg gå god for verken den ene eller den andre statistikken sånn sett, statistikk kan fort misbrukes.
Men litt sånn selvopplevd har jeg sett så mange tilfeller av dårlig dømmekraft på sjøen utført av folk som jeg vet hadde tatt andre valg i edru tilstand. Enkelte bedriver direkte toskeskap og blir til fare for seg selv og andre. Derfor mener jeg det er unødvendig å føre båt i alkoholpåvirket tilstand, har jo ingenting mot at folk tar seg ankerdram etter man har fortøyd, men vis nå litt fornuft og la være å føre båt etterpå. Vil gå så langt som å påstå at hvis man virkelig ikke klarer å la være ta seg et glass når man skal føre båt, ha ansvar for andre mennesker og flere tonn i bevegelse, gjerne i stor fart i tillegg, da burde man oppsøke profesjonell hjelp. Så klarer ikke noen grunn til at det skal være andre promillegrenser på sjøen enn veien nei?
Når det gjelder faren ved promille så synes jeg det er viktig å unngå båtkjøring for dem som er sørpe fulle og ikke klarer å vurdere riktig og som du ser sliter med balansen og mye annet. Mens når noen har drukket et glass vin og man kan prate med dem og se de beveger seg osv uten å skjønne at de har tatt et glass, da mener jeg det ikek er så stor fare for at de gjør noe kjempedumt som båtfører. Men lover skal jo følges selvfølgelig, enten den nå sier det ene eller det andre.
Jeg skriver ikke dette for å kunne fylle kjøre selv. Jeg drikker ikke, hverken når jeg skal kjøre eller ellers. Men jeg synes det er viktig å se på graden av rus, ikke bare om det finnes rus.
Ellers kan man si at det blir som å si at fart dreper, la oss forby fart og selv 5 km/t er livsfarlig og en hastighet vi må unngå. Virker det fornuftig elelr synes du man skal tillate endel høyere fart i de situasjonene det er forsvarlig?
Når det gjelder sammenligning mellom bil og båt og farer ved fyllekjøring så har man jo som regel mye større marginer i båt enn i bil. La oss si at du på forrige bilturen din hadde holdt deg konsekvent en meter lenger til venstre enn du faktiisk gjorde, det hadde nok gått galt flere ganger på turen antar jeg, hvertfall hvis ikke de møtende tar sine unnamanøvre ganske effektivt.
Mens i båt så har man gjerne bedre klaring og en meter lenger til venstre år som regel veldig bra fordi det som regel er 20 meter mellom møtende båter. Da skal det mer til for at det smeller. Da kan man også ha litt forskjell på promillegrensa i bil og i båt.
At 2 av 3 drukningsulykker skjer i fylla stemmer sikkert, men var det egentlig båtkjøring i fylla som var årsaken? Vanlige årsaker til drukning i fylla er at man skal tisse, går opp på dekk og mister balansen. Eller skal mellom båten og land og klarer ikke dette hoppet like greit som i edru tilstand.
Mange liv kunne nok faktisk vært reddet hvis de hadde kreket seg hvem på tomgang (lite skadepotensial) og krabbet opp på brygga hjemme som de har mye erfaring med å bevege seg på (mindre fare for fall) og som er tilrettelagt for båt (i motsetning til feks mange holmer). Så kan doturen etterpå foregå inne i huset uten større farer enn at manglende treffsikkerhet på doen medfører en ergerlig vaskejobb neste dag. Men løsningen blir nok ofte en overnatting ute på holmen i fylla og tilhørende doturer som ikke nødvendigvis går så bra.
Dette må ikke tolkes som et forsvar av fyllekjøring, men som at det ville vært naturlig å ha ulike promillegrenser når man kjører bil i 80 km/t 1 meter fra møtende bil og når man putrer rundt i 5 knop 50 meter fra møtende snekke.
Ofte så tar man bare utgangspunkt i drukninger og så iverksetter man tiltak uten å tenke over om de faktisk hjelper. Se bare på vestpåbudet, man konkludeer med at folk drukner og at vest kan forhindre drukning. Dermed så påbyr man vest for oss som er edru i sakte fart langs lang fordi dem som ikke bryr seg om regler og fyker avgårde i fylla skal reddes av vesten. Men det hjelper nok lite, for bryr de seg ikke om alle de andre reglene så tenker de nok ikke at vest er jo påbudt, det må vi ta på oss før vi med 3 i promille kjører i 30 knop mellom holmer og skjær i mørket. De som ikke bruker sunn fornuft får man ikke reddet ved å tvinge vesten på oss som tenker sikkerhet og derfor unngår ulykker (og bruker vst når det er fornuftig, men ikke hele tiden om vi kan slippe.