Jump to content

Askeladden C65 BR, Suzuki Df 300 og Zipwake. Hvordan trimme motoren iforhold til Zipwake?

AskeladdenC65

Recommended Posts

Heisann! Har solgt Nordkappen og kjøpt en Askeladden C65 BR med en Suzuki DF 300. Denne er utstyrt med Zipwake. Har null erfaring med dette, og lurer på dette med trimming av motor. Har googlet endel, og det virker som att motortilt/trim skal være 0....altså så skal Zipwake'n ta seg av jobben. Høres for godt ut til og være sant. Noen med erfaringer her inne som kan deles med oss uvitende? ? 

Min erfaring er at Zipwake tar seg stort sett av jobben i 'Auto'.

Du kan stille hvor sensitiv den skal være på rull og pitch.

Båten vil ligge vannrett, også med vind ifra sida og ved skeiv last.

Normalstilling på trim på motor er for meg 0 eller litt under. (Det hender at propellen spinner litt under akselerasjon, om den er trimmet ut)

Trimmer motor litt ut når farta er over 28 knop, for å spare noen dråper drivstoff. Mest av gammel vane, ikke sikkert besparelsen er så stor.

I dette fartsområdet reduseres interseptorenes funksjon til kun rulledemping.

Du har 50% mer power på hekken enn meg, og nødvendigvis tyngre motor, og mindre tyngde forut.

Det kan gjøre erfaringen din anderledes.

Justerer gjerne 'bittelitt' om båten 'gallopperer' på bølgene, eller øker/reduserer hastigheten. Det skal bittelite til.

Trimmer inn når sjøen krever at vi går under 16 knop av komforthensyn. Men, det er vanskelig å holde konstant hastighet i dette området. 

(Da tror jeg interseptorene også har 'full pupp').

Gratulerer med ny båt.

Tror du også vil erfare at Zipwake bare virker, og gjør at du ikke trenger å 'dille' så mye med hvordan motoren står, men får mer tid til å nyte båtens oppførsel på sjøen.:flag_bp::flag:

Tipper du også blir fornøyd.

Dette er vår andre Askeladden. Den forrige (605) hadde vi i 15 år, og var fornøyde med den også.

Men, jeg har oppdaget at det har skjedd en god del utvikling ila de 15 årene som vi setter pris på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...