Rolf
Det er vel sjøloven som regulerer ansvarsforholdet ved sammenstøt til sjøs. I det store og hele er denne loven internasjonalt vedtatt slik at den også gjelder i Danmark.
Jeg er ikke spesielt kyndig i dette men såvidt jeg kan se er det kapittel 8 som regulerer dette med sammenstøt https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/KAPITTEL_3-2#KAPITTEL_3-2
Om vi antar at du ikke har vært uaktsom og at sammenstøtet er en følge av et uhell så er det vel paragraf 162 som gjelder spesielt:
§ 162.Sammenstøt som følge av ulykkeshendelse
Er sammenstøtet en følge av en ulykkeshendelse, eller kan det ikke opplyses at det er forårsaket ved skyld på noen av sidene, bærer hvert skip sin skade.
+
Det betyr vel at etter loven skal du ikke erstatte noe av motpartens evt. kostnader. Og at du ikke kan anvende ansvarsforsikring, siden du ikke har noe ansvar. Hvert skip bærer sine kostnader, som kan dekkes av egen kaskoforsikring, om man har det, minus avtalt egenandel.
Men så kan man jo velge å være gentleman og ønske å holde motparten skadesløs. Dette har jo vært diskutert her utallige ganger og man kan tenke seg at å dekke motpartens forsikringsegenandel er en rimelig løsning. Men hva om motparten har avtalt en skyhøy egenandel mot en rimelig premie, hva om han ikke har forsikring i det hele tatt? Da kan det bli særdeles dyrt å være gentleman utover det lovpålagte. Så tenk deg om før du gir noen som helst lovnad til motparten. Og be om å få en uttalelse fra ditt selskap skriftlig og i klartekst.
Grunnen til at det er slik at hvert skip må dekke egen skade, har slik jeg har forstått det med å gjøre st feks kollisjon er en av havets/sjøfarten iboende farer, dvs noe man må regne med kan skje og derfor må man selv ta sine forholdsregler, ved feks å tegne kaskoforsikring. Google feks begrepet Perils of the Sea så dukker det opp mye stoff fra sjørett og forsikringsverdenen.