PatrickL
Kjøpte en brukt båt i midten av juni. Siden da har problemene ballet på seg.
Hentet båt i Arendal. Selger sa at her har du båt du slipper problemer med. Får fint og ingen problemer.
Turen hjemover går fint. Tok ca 2-3 timer. Tømte kjølsvinet yttaskjærs. Parkerte båten på brygga og gikk hjem.
Ca 20 juni:
Neste gang jeg var i båten hadde det lekket inn ca 20 liter vann fra en slange i kjølesystemet. Denne trakk inn vann fra utsiden. Tidligere eier kom og fikset. Det var og en del olje i kjølsvinet da også. Og kjølevæske. I tillegg til denne lekkasjen så ville ikke båten opp i 20 knop slik den skulle. Turtall stoppet på ca 2800 og normalt er full fart var på 3200. Fikk kun 14 knop og turbo ladet ikke mer enn 0.6 bar mot 1.1 bar normalt. Viste seg at luftfilter var tett. Dette ble så byttet. Og tidligere eier fikk den opp i 19 knop på testtur.
Ca 25 juni.
Skal ut og båten vil ikke over 2800 i turtall og kun 13 knop. Gir beskjed til eier men får ikke svart tilbake. Utenom sjekk luftfilter. Prøvde å kjøre uten men med ingen hell.
11-14 juli
Båten skal på tur. Etter å ha kommet godt ut på fjorden går den maks 2800 turtall og 14 knop. Synes båten ryker ekstra mye.
På veien hjem 14. Juli begynner båten å spinne. Virker som at giret er tomt/nesten tomt for olje. Og det har lekket enda mer olje fra motor. Det er nå ca 20-30 liter væske i kjølsvinet.
Mister til slutt fremdrift rett før brygga. Vinden og bølgene pisker oss til brygga og det blir taxi hjem. Fikk alarm for lavt oljetrykk 2 ganger på turen. Peilepinnen på motor var på maks men er nå under min. Det er og oljelekkasje foran på motor.
I tillegg til dette er kabellaret/hjulet på ankervinsj en utslitt så den klarer ikke trekke opp ankeret.
Det er lekkasje fra dieseltanken/tankene. Svampet opp 3 liter diesel fra under køyen bak i båten. Dette gjorde jeg etter ca 1 uke og må nå gjenta dette. Det bil si at over 6 liter diesel har lekket ut av tankene på under 1 måned. Jeg mener dette også er en mangel jeg ikke visste om.
Selger sa flere ganger at dette var båt uten problemer. Vi har hatt båten i 1 mnd og har enda ikke hatt en tur uten problemer. Enten lekkasje, manglende toppfart eller mangel på fremdrift.
Hva gjør vi nå. Kan vi heve kjøpet. Vi brukte standard kontrakt fra forbrukerrådet. Selger vil ikke ha båten tilbake fordi han mener vi har ødelagt den.