zooper
Jeg er enig i utsagnene om at gammel båt innebærer risiko og veldig mye "gjør det selv" - noe annet blir økonomisk galskap (med unntak av kanskje de absolutt mest luksuriøse og svindyre antikvitets-båtene for de med veeeeldig mye penger).
Så mye sagt så finnes det alt fra ekstremt godt vedlikeholdte eksemplarer av samme modell til eksemplarer som burde kondemneres - og det reflekteres jo gjerne i prisen. Spørsmålet blir da hvor mye man betalte på denne skalaen ifht hvor mye man fikk.
Det ligger eksempelvis i dag en Albin Nova 33 fots seilbåt med defekt motor og relativt magert utstyrt avertert til 50.000,-. Normalt (eks covid) ligger Novaene på +/-150.000,- og opp mot 250.000,- (for en godt utstyrt ig vedlikeholdt eksemplar med så og si splitter ny motor). Mtp hva det vil koste av tid (med noe bistand) og penger for å installere en brukt overhalt motor så virker 50.000,- å være en fornuftig prisbpp den averterte Novaen. Hadde jeg feks kjøpt en Albin Nova til 150.000,- og motoren tok kvelden en måned etter og jeg hadde fulgt et godt vedlikeholdsregime (jeg tar vare på kvitteringer og fører alt i loggbok), da hadde jeg kjøpt katta i sekken - det spiller ingen rolle om hva jeg eller selger med rimelighet kunne ha funnet ut av - den båten var ikke verdt mer enn 50.000,-. Jeg ville således ha krevd kjøpet hevet, eller at selger innen rimelig tid fikk mangelen utbedret eller et prisavslag på minst 100.000,-.
I trådstarter sin situasjon... Selv om det må forventes av en eier av en gammel båt at han må bruke mye penger og tid på å vedlikeholde den, så kan det ikke forventes at eierskapet skal starte med uhorvelig mye "gjør det selv-arbeid" og kostnader - bare for å rette ukjente feil og mangler til det nivpet man burde forventet ved overtakelse - sltså om prisen man betalte reflekterte en båt av en helt annen kvalitet. Det blir heller ikke rimelig å forvente at man skal for selgers regning kunne utbedre manglene på et verskted - for som nevnes av andre, det blir neppe kostandssvarende. Det rimelige blir i så fall at selger gis rimelig tid til å utbedre mangelen på kompetent og forsvarlig vis (noe han neppe klarer). Om selger ikke kan eller vil, da må kjøper få heve kjøpet - det er som oftest det eneste rimelige. Det er heller ikke rimelig at kjøper skal måtte ta til takke med et prisavslag om feilen medfører uforholdsmessig store ulemper for kjøper.
Om vi forutsetter at trådstarter til de grader har kjøpt katta i sekken og må gå rettens vei. Da står han i en ekstra vanskelig situasjon om han er avhengig av verksted til å utbedre alt - for da kan han ende i en situasjon hvor han kun får en brøkdel av sine kostnader erstattet, samtidig som at mulighetene for å heve kjøpet blir desto mer ugunstig for kjøper. Alternativet blir da å legge båten i opplag til saken er avgjort og kreve direkte kostnader forbundet med dette dekket av selger, i tilegg til heving av kjøpet. Kan båten fungere sånn tålelig ok med en rimelig og brukt påhenger, så kan kanskje dette være en løsning mens saken pågår - men det gjør samtidig at man kanskje stiller svakere mtp heving av kjøpet framfor prisavslag eller utbedring for selgers tid/kost.
Er man i stand til å utbedre dette selv, så er nok det veien jeg ville valgt - og så føre saken paralellt for retten med det mål å få et klekkelig prisavslag - for dette kan ta lang tid. I så fall er det viktig å få tilstand, behov og kostnadene vurdert/taksert av fagmann. Alt deretter må dokumenteres i minste detalj (hver kjørte km, bompenger, parkering, forsikring, opplagskost, mengde slipepapir fra egen private beholdning, timer brukt på; utbedring, shopping, research, transport, og kvittering på hver bidige skrue - bunken som dokumenterer dine ulemper og kostnader vil du at skal bli størst mulig.
Sjekk med ditt forsikringsselskap hva de kan bistå med - kanskje til og med innboforsikringen gir deg tilgang til juridisk bistand. En politianmeldelse for bedrageri kan kanskje være en idé det og - i allefall true ned det om det faktisk er det vi snakker om?
Før du gjør noe som helst ville jeg snakket med erfarne båtfolk du kjenner for å ta en sjekk på forventningene dine. Er det feks samsvar mellom hva du har betalt og hva du forventet deg å ha fått og faktisk fikk? Jeg vet ikke helt, men jeg kjenner på meg at kanskje forventningene må justeres.
Jeg vil anta at selger har erfart problemer og har satt ned prisen før salg en del allerede - at det her ikke ble betalt for et eksemplar i engang middels sjikte. At kjølsvinet er full av skit, og selger prater om svetting, m.m. - det er noe som burde fått varsellampene til å lyse og en erfaren båtmann til å enten prute spesielt hardt eller snu ryggen til - om prisen allerede ikke var spesielt god.