Jump to content

Edit History

Olepo

Olepo

Lurer på om du bør kjøpe deg et par boller selv @zooper:smiley:. Hvis du kjøper en båt med 35-40 gammel motor, og denne ikke er nylig overhalt kan du ikke oppriktig forvente at selger skal dekke verkstedkost for heloverhaling eller ny motor hvis motoren ryker etter en måneds bruk i ditt eie??? 100 000kr???

Hvis dette er tilfelle er det jo bare å kjøpe en 40 år gammel båt med sliten originalmotor til "markedspris", og deretter gjøre det man kan for å ta livet av den så raskt som mulig. Så sende den på verksted for fulloverhaling eller bytta av motor på selgers regning... Vipps så ha man "gratis" ny motor. Bruks/misbruksmønster er vanskelig å bevise begge veier.

En 30-40 år gammel båtmotor er i mitt hode på overtid, forutsatt at den ikke er totaloverhalt. I tillegg vil det sannsynligvis bli vanskelig med deletilgang etterhvert. Alle som kjøper båt med så gammel motor bør ta høyde for at den kan ryke når som helst og være forberedt på dette, selv om den fungerer ved overtagelse.  

Gamle motorer har tydeligvis også en tendens til å få problemer eller havarere ved eierbytte, jeg tror dette kan ha en sammenheng med bruksmønster. (Dette er en generell betraktning, og har ingenting med denne aktuelle saken å gjøre).

Ta for eksempel en pensjonist som har hatt samme båt i mange år og selger pga alder eller svekket helse. Han har alltid sjekket væskenivåer før oppstart, kjørt rolig og aldri belastet motor før oppnådd driftstemp, følger med på instrumenter under drift, hører etter unormale lyder o.s.v. Han vet motoren er gammel og behandler den deretter, dermed fungerer den uproblematisk for han. Så kommer det ny eier som kanskje er mer av "flat spak" typen og ikke har erfaring med gamle motorer. Motoren havarerer etter 2 uker med hard kjøring, og du mener selgeren er ansvarlig - eller en skurk... Kjøper skal få ny motor på selgers regning.

Men for all del, man skal alltid være ærlig og opplyse om alle svakheter man kjenner til ved et salg. Jeg har alltid gjort det med objekter jeg har solgt og aldri fått henvendelser i etterkant. Med all respekt; selv med god samvittighet hadde jeg nok ikke turt å selge noe til deg som har denne forventningen @zooper:smiley:

Olepo

Olepo

Lurer på om du bør kjøpe deg et par boller selv @zooper:smiley:. Hvis du kjøper en båt med 35-40 gammel motor, og denne ikke er nylig overhalt kan du ikke oppriktig forvente at selger skal dekke verkstedkost for heloverhaling eller ny motor hvis motoren ryker etter en måneds bruk i ditt eie??? 100 000kr???

Hvis dette er tilfelle er det jo bare å kjøpe en 40 år gammel båt med sliten originalmotor til "markedspris", og deretter gjøre det man kan for å ta livet av den så raskt som mulig. Så sende den på verksted for fulloverhaling eller bytta av motor på selgers regning... Vipps så ha man "gratis" ny motor. Bruks/misbruksmønster er vanskelig å bevise begge veier.

En 30-40 år gammel båtmotor er i mitt hode på overtid, forutsatt at den ikke er totaloverhalt. I tillegg vil det sannsynligvis bli vanskelig med deletilgang etterhvert. Alle som kjøper båt med så gammel motor bør ta høyde for at den kan ryke når som helst og være forberedt på dette, selv om den fungerer ved overtagelse.  

Gamle motorer har tydeligvis også en tendens til å få problemer eller havarere ved eierbytte, jeg tror dette kan ha en sammenheng med bruksmønster. Ta for eksempel en pensjonist som har hatt samme båt i mange år og selger pga alder eller svekket helse. Han har alltid sjekket væskenivåer før oppstart, kjørt rolig og aldri belastet motor før oppnådd driftstemp, følger med på instrumenter under drift, hører etter unormale lyder o.s.v. Han vet motoren er gammel og behandler den deretter, dermed fungerer den uproblematisk for han. Så kommer det ny eier som kanskje er mer av "flat spak" typen og ikke har erfaring med gamle motorer. Motoren havarerer etter 2 uker med hard kjøring, og du mener selgeren er ansvarlig - eller en skurk... Kjøper skal få ny motor på selgers regning.

Men for all del, man skal alltid være ærlig og opplyse om alle svakheter man kjenner til ved et salg. Jeg har alltid gjort det med objekter jeg har solgt og aldri fått henvendelser i etterkant. Med all respekt; selv med god samvittighet hadde jeg nok ikke turt å selge noe til deg som har denne forventningen @zooper:smiley:

• Create New...