Olepo
zooper skrev for 2 timer siden:Dette blir litt vel søkt. Selvsagt kan man ikke gjøre som du sier. Er man kjent med, eller burde forstått at motoren feks trengte snarlig tilsyn, så må den også få det. Om motoren ryker som konsekvens av at man mishandler den, så vil man vanskelig ha noen krav mot selger.
Ja, dette var naturligvis satt på spissen. Men jeg oppfattet deg som veldig bastant i dine tidligere innlegg, blant annet ditt eksempel med en 80-talls seilbåt med originalmotor og salgspris 150.000,- kr. Hvis du fikk motorhavari 1 mnd etter kjøp, med et godt "vedlikeholdsregime" i ditt eie ville du kreve heving av kjøp eller minimum 100.000,- kr av selger.
Hvordan vurdere og bevise riktig eller feil bruksmønster på en så gammel motor ved en tvist? Kan nok fint kjøre i hjel en 40 år gammel motor uten at det kan bevises misbruk eller dårlig vedlikehold om man går inn for det.
zooper skrev for 2 timer siden:Med lånt tid må man spørre seg hvor mye tid som man realistisk sett bør kunne forvente seg. Timer, dager, uker, måneder eller år? Dersom det er høyst sannsynlig at motoren vil ryke i løpet av den nærmeste uken ved fortsatt bruk, så skal informasjonen man får og prisen man betaler reflektere dette. Er det rimelig å anta at motoren på "lånt tid" med sannsynlighet vil komme til å holde noen år til, og den ryker om en måned - da er det høyst sannsynlig at selger har et ansvar.
Det er jo dette som er håpløst å vite eller forutse med en 40 år gammel båtmotor. Den kan holde noen år om man er heldig, men kan også ryke etter timer. Enig i at dette bør gjenspeiles i pris, og det gjør det vel også i en viss grad. Eldre båter med ny(ere) motor har jo gjerne en høyere salgspris. Samtidig tenker jeg en kjøper bør forstå at gammel motor er et risikomoment og ta høyde for kommende kostnader til rep eller utskifting.
Nå har vi kommet litt på siden her, men trådstarter har fått mange tips allerede. Håper det lar seg gjøre å finne en løsning begge parter aksepterer uten å dra dette for langt. Først og fremst få en oversikt over hva som må gjøres. En kjedelig sak er det uansett, og aldri bra å føle seg lurt etter et kjøp - har vært der jeg også.