Kaftein ØL
PatrickL skrev On 21.7.2022 at 12.22:Betalte 200k for båten. Noe tilsvarende båter uten store motor problemer hadde på finn.
Hva vet du om tilstand på disse andre båtene du viser til? Jeg har jobbet i bransjen i 20 år og aldri sett en 30-40 år gammel motor uten skavanker av mer eller mindre alvorlig art. Det er det nesten alltid punkter som bør utbedres. Det jeg derimot har sett mange ganger er godt vedlikeholdte 20-30 år gamle motorer som har havarert helt uten forvarsel. Dette forekommer jevnlig gjennom hele sesongen. Det er derfor jeg aldri ville kjøpt en gammel båt med orginalmotor, med mindre den var ekstremt billig. Ved kjøp av 80-talls båt MÅ en ta høyde for at motoren kommer til å havarere når som helst og budsjettere med dettte. Uansett hvor bra den har vært vedlikeholdt. Når det er sagt så synes jeg Master 820 er en svært praktisk båt som jeg på mange måter synes er enda mer gjennomtenkt enn vår baltic, og motoren du har fra Iveco er faktisk blant de bedre maskiner fra denne tiden. Jeg har fulgt litt med på disse båtene og aldri sett et så rimelig eksemplar tidligere. Ofte har de blitt annonsert for over 300000 med orginalmotor. Jeg tenker derfor at et ikke er gitt at du har betalt så vanvittig mye for denne båten og motoren du har er forøvrig en maskin som går mange 10tallstusen timer ombord i fiskebåter og arbeidsbåter. Om resten av båten er i bra stand (utenom lekkasje fra tank) så tenker jeg at det ikke er sikkert du har gjort så galt kjøp, men det fordrer selvsagt at du kan skru litt selv. En slik båt krever en nevenyttig eier...
Dersom det er åpenbart at selger har skjult feil og mangler stiller det seg selvsagt annerledes, men husk også at mange selger båten nettopp pga lite bruk. Det er derfor ikke gitt at ting blitt oppdaget/oppstått hvis en bare har hatt båten ute og kjørt en tur eller to ila en sesong, og problemer kan endre seg og utvikle seg mer alvorlig kort tid etter båten får en ny eier og plutselig blir brukt og utsatt for belastninger den ikke har vært utsatt for på mange år...