Jump to content

GPS, kartplotter ??

Marna

Recommended Posts

Hei og hopp

Så var det dette med GPS, kartplotter etc. Dette med navigasjonsproteser har jeg null og nix greie på. Så er det slik at jeg har lyst til å gi bort en bærbar GPS i julegave. Kan denne benyttes til noe annet enn å holde i hånden og lese av ulike parametre? Den har en seriell port og kan sikkert kobles opp mot PC, men kan den fungere som GPS-del av en kartplotter også? Hva kjøpes så i tillegg til selve GPS'en?

mvh

M.

Marna

Ja, det kan den. Man trenger en seriell kabel, et kartprogram f.eks tiki navigator, og en CD med kart, som kartprogrammet kjenner formatet på (f.eks maptech).

Dette forutsetter en bærbar PC antagelig? Jeg tenkte at jeg skulle slippe det. Det finnes ikke en liten sak da med program eller kartbrikke innebygd i skjermen, og alt du har å gjøre er å koble til GPS'en?

Laluna, jeg sjekket din glimrende linkliste, men fant ikke svar på spørsmålet der :smiley:

M

Marna

Det finnes ikke en liten sak da med program eller kartbrikke innebygd i skjermen, og alt du har å gjøre er å koble til GPS'en?

Joda - det finnes - men de har innebygd GPS og kalles da kartplottere. Poenget er at det ikke er GPS'en i seg som koster penger. Det er skjerm, prosessor og kartbrikke - dvs alt det du trenger i tilegg til GPS'en. En bærbar GPS koster et par tusen. En bærbar kartplotter av minste type koster kanske 4000 kroner.

Kan denne benyttes til noe annet enn å holde i hånden og lese av ulike parametre?

Den brukes jo til å navigere etter da. Du lager waypoints på PC'en, setter disse sammen til en rute og laster denne over til GPS'en. Du vil da få et motorveibilde opp på GPS'en som du styrer etter. I tillegg så får du jo opp fart etc. Det er i alle fall slik jeg bruker min, og det fungerer utmerket til mitt bruk. Har lagd til en del vanlig brukte ruter i nærområdet, så da er det bare å plukke fram den rette ruten på GPS'en ved behov. Min GPS har plass til 50 ruter, og det holder godt nok til for meg. Og skal man på tur til fremmede steder, så er det jo bare å sette seg på PC'en kvelden før og planlegge litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har oppfattet hva en kartplotter er :wink: .Jeg tenkte det kunne være kjekt jeg, å ha en bærbar liten GPS, og plugge den inn i en "kartplotter" uten GPS. Da tar man den bærbare med seg på allerhånde utflukter, for så å plugge den i stativet sitt i båten, og vips så har man en kartplotter igjen.

Å kjøpe en GPS to ganger er jo litt i overkant, samt at en kartplotter blir litt for stor for lommen (i hvertfall den størrelsen jeg tror vil være best i båt).

mvh

M.

Marna

Å kjøpe en GPS to ganger er jo litt i overkant, ...

Egentlig ikke. Selve elektronikken i en GPS koster ikke så mange hundrelappene. Det er innpakningen med skjerm, knotter og batteri som koster, og i tillegg skal forhandlerne leve de også.

Argumentet med én GPS til flere formål kan virke fornuftig når du kjøper en GPS med bluetooth som kan brukes både for PC og mobil, men egentlig hadde det vært billigere å bygge GPS rett inn i mobil og PC dersom de fleste ville hatt slikt.

Har oppfattet hva en kartplotter er :wink: .Jeg tenkte det kunne være kjekt jeg, å ha en bærbar liten GPS, og plugge den inn i en "kartplotter" uten GPS. Da tar man den bærbare med seg på allerhånde utflukter, for så å plugge den i stativet sitt i båten, og vips så har man en kartplotter igjen.

Å kjøpe en GPS to ganger er jo litt i overkant, samt at en kartplotter blir litt for stor for lommen (i hvertfall den størrelsen jeg tror vil være best i båt).

mvh

M.

Kjøp da den minste type, bærbare kartplottere. De er på str med en en Palm Pad. Men egnet til navigering i høyere fart er de neppe - til det er skjermen for liten. Jeg tror Garmin har noe som heter Quest

Quest

KJØR SMART - KJØR ENKELT - KJØR GARMIN!

Quest er blitt umåtelig populær i Norge! Med et moderne utseende, imponerende liten størrelse, enkel betjening og ikke minst en hyggelig pris, er det svært mange som har fått øynene opp for dette kombi-instrumentet.

Den har selvfølgelig automatisk rutekalkulering med "turnby-turn" og norsk stemmeguide, og den krystallklare fargeskjermen kombinert med en lynrask prosessor sørger for at du hele tiden har et klar oppfatning av omgivelsene rundt deg. Quest er i tillegg en fullverdig liten marineplotter, og med sin nette størrelse egner den seg ypperlig til håndholdt bruk med topografiske kart på jakt. Det interne lithium-batteriet har en kapasitet på inntil 20 timer.

Quest leveres med MapSource City Select Europa på CD ROM.

Men for enkelthets skyld har vi installert hele Norden ferdig i enheten for deg.

Alt DU trenger å gjøre er å feste den smarte braketten med sugekopp til bilruten og tilkoble ekstern spenning, så er du i gang!

Jeg får ikke hotlinket siten - men se www.garmin.no - gps for bil

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Hei!

Ønsker meg en GPS som funker "like godt til lands og til vanns, og i luften med" - ref Askeladden...

Nåja - akkurat det med luften er kanskje ikke så vesentlig, men den må kunne funke med sjøkart i en åpen båt, på motorsykkel og i bil. Må ha så bra skjerm at den er lettlest, men uten at den tar for stor plass. Og så skal den ikke ruinere meg.

Er det noen som har erfaring med en slik?

Redigert av MariusB (see edit history)

sjek: http://www.sommerbutikken.no/kart_garmin.htm

denne er i hvertfall helt rå og går i brystlomma samtidig som den her en meget skarp og lyssterk skjerm.

"real time" info - her kjører du ikke fra plotteren i motsetning til en del andre av "samme" type.

den gir god "online- realtime" informasjon og uten et jeg har prøvet det (øreplugg) er jeg sikker på at du på sykkelen kan greie deg med audio informasjonen den gir - du behøver ikke kartet under vanlig gjøring på landjorda.

putt den i bystlomma og hør etter - den gir infor i god tid og repeterer med avstandsangivelser.

bruker aldri kartet i bilen før jeg skal "lukeparkere" dvs når ekstremt detaljert info er nyttig.

må sees og prøves - finn forhandler.

iQue M5

Ny super Pocket PC!

Med mulighet for norsk tastatur. iQue M5 kombinerer det populære Microsoft Windows Mobile 2003 SE operativsystemet med påliteligheten til en Garmin GPS. Kalenderinformasjon og din kontaktliste er sømløst integrert i GPS-tenologien, og du blir minnet på avtaler, vist kartdetaljer om møtested og får nøyaktig navigasjonshjelp frem dit du skal. I fremmede byer og land kan du bevege deg mellom konferansesentre, hotell og restauranter uten å måtte stoppe for å spørre om veien. iQue M5 har en 416 MHz Intel® PXA 272 Xscale® processor og minnet inkluderer 64 MB RAM og 64 MB ROM. Dessuten har du mulighet til å utvide minnet med SD-kort. Alt dette kan du bruke til å lagre detaljkart og ”Points of interest” data fra medfølgende MapSource City Select Europe CD ROM. iQue M5 leveres med: Installasjons-CD, Mapsource City Select Europe CD, USBActiveSync, 220V lader, stylus pen, bil-kit m/ brakett med sugekoppfeste for frontute og norsk håndbok. Bluetooth!

beste pris og leverandør finner du på kelkoo.no:

http://no.kelkoo.com/ctl/do/search?siteSea...=true&x=18&y=14

sjekk at "bil kit" er inkludert i prisen,

hele europes veinett/bensinstasjoner7banker/sykehus/museer/hotell-overnatting/retauranter u name it - følger med men;

blue chart/sjøkart er tillegg - tror det koster ca 1500.

må ha PC for å legge det inn i GPSen utenom basic hovedveier som alltid er der.

anbefaler ekstra SD kort (sjekk) for utvidelse av minne og sikker lagring av store mengder kart om noe skulle gå i stå.

mer info på garmin.no

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Sikkert ikke noe galt med iQue M5, men finner ikke data for hvordan det står til med vanntettheten til denne.... siden den også var tenkt å bruke på motorsykkeli følge det opprinnelige innlegget så er det jo greit at den tåler langvarig regnvær..

Fant ikke noe om om dette på hverkan garmin.com eller garmin.no

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Garmin GPSMAP 2006C er sikkert en OK plotter. Vi kjøpte en GPSmap 3010C for snart 2 år siden for 1800 $, så den retail prisen de oppgir 2285$ har nok aldri noen kjøpt den til. Men 989$ høres greit ut.

Vi er veldig fornøyd med vår 3010C.

Modellene 2006C og 2010C skiller seg fra 3006C 0g 3010C ved at de ikke har mulighet for også å koble til radar. De kan heller ikke motta værdata og vise værkart. Men denne type værdata er visstnok ikke tilgjengelig i Europa så det betyr lite.

Forresten er det kommet nye modeller 2106, 2110, .... 3205, 3206 ....

Vi brukte tidligere en gammel garmin gps sammen med OziExplorer kartprogram. Men da jeg kjøpte bærbar GPSmap 60CS med topokart og bluechart ble det for fristende å utnytte disse kartene på en større plotter i båten også. Fordelen femfor en PC er vel først og fremst en dagslysskjerm. På den annen siden pleide jeg tidligere å si at når du trenger en god dagslysskjerm, så har du heller ikke bruk for en kartplotter.

Ragnar

32xx serien fra Garmin er ikke noe å bruke i Norge siden denne har innebygget sjøkrat for USA og da betaler man ekstra for disse karetene som ikke har særlig stor nytteverdi i kongeriket for de som ferdes her.

21xx serien kan lese de nye g2 kartene fra Garmin som kan være en fordel, de har også en del andre muligheter mener jeg å huske, uten at jeg har heftet meg med dem.

Reatail prisen i USA er den prisen som Garmin anbefaler som pris på sine produkter og en finner dem på www.garmin.com, men dette er nok mere villedende enn veiledende

Under 1000$ for en 2006 er en god pris etter hva jeg kan se i allefall.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

> 32xx serien fra Garmin er ikke noe å bruke i Norge siden denne har innebygget

> sjøkrat for USA og da betaler man ekstra for disse karetene som ikke har særlig

> stor nytteverdi i kongeriket for de som ferdes her.

I USA er grunnlagsdataene for sjøkartene gratis. Derfor er det ikke sikkert at plotterne blir så mye dyrere fordi de har kartene inkludert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...