Terhimicrofun9.9 Startet 15.Juli.2022 Del på Facebook Startet 15.Juli.2022 Jeg har en Terhimicrofun med Suzuki 9.9 2007 mod 4 takt og har lyst på batteri til båten. Det eneste som er problemet er at jeg sykler fram og tilbake til båten siden jeg bare er 14 og ikke har lappen så jeg får ikke ladet batteriet hver gang. Men jeg har sett noen finn annonser der båten har hatt batteri og det står at batteriet blir ladet av motoren. Jeg lurte på om det er vanskelig å montere alt dette selv og hva det vil koste Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 15.Juli.2022 Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 Hei! Kjenner ikke akkurat din motor, men ladingen består av en spole som står under svinghjulet og en likeretter. Fant manualen til en 2003 modell Suzuki DF 9,9 men ikke sikker på om det er helt likt. Legger den ved her. Om du ser på side 191, så ser du midt på siden noe som kalles "Rectifier & Regulator" Det er ladelikeretteren. Du må ha denne og tilhørende deler på din motor om det ikke allerede er montert. Se om det er på motoren, evt. så kan du kanskje høre med en Suzuki forhandler om de kan skaffe delene. Alternativet er å leite opp selv. Boats.net har bra side for å finne delenummer, og en kan evt bestille der. Link: https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard/9-9hp Lykke til :) 1060104101_ManualSuzukiDF992003.zip Sitér dette innlegget Link to post
Terhimicrofun9.9 Svart 15.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 Tusen takk for godt svar! Skal sjekke når jeg kommer hjem fra hytta👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 15.Juli.2022 Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 Terhimicrofun9.9 skrev for 6 timer siden: Jeg lurte på om det er vanskelig å montere alt dette selv og hva det vil koste Jeg har sjekket det samme for 2022 Yamaha 6 hk, og der var svaret at det vil koste ca 3000 kr (husker ikke eksakt tall) ekstra å få lading fra motor, så da utgår det og jeg lader heller bare batteriet med en 100 hk. På tilsvarende Mercury fikk jeg vite fra selger at alding ulgte med på 6 hk, men da jeg om dit og kjøpte motor så var det ikke med likevel. Den motoren var det stadig noe feil med også, så den ble returnert. Suzuki med lading har jeg også, men det er en 2003 Suzuki DT30 (altså 2-takt 30 hk). Regner med det er standard på så store motorer, jeg kjøpte den brukt da den var ca 5 år gammel. Hvor mye strøm ser du for deg å bruke, og kunne feks solcelle vært et alternativ for å lade opp batteriet? Evt to batterier og bruke opp og så bytte til det fulladede? Bilbatterier er tunge, så en sykkelhenger er nyttig da mye vekt oppå bagasjebrettet ikke er helt gunstig for stabiliteten. Kanskje et lettere batteri kan være løsningen, feks motorsykkelbatteri? Kjenenr du andre med båt på samme sted? Kunne du fått ladet derfra ved å koble sammen batteriet ditt og et annet? Fordel om du oppdaterer tråden etterhvert om hvordan det gikk. Da blir det lettere å få hjelp siden når det dukker opp nye probemer. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.Juli.2022 Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 Om motoren ikkje er klargjort for å lade batteri bare glem det. Gå heller for et solcellepanel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.