Smilefjes Startet 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2022 Jeg har kjøpt en 2.8D 2005 mod 200hk med eksosventilhavari på en sylinder. En del av ventilen var knekt av og stod fast i stempelet. For så vidt en grei sak å fikse med ny topp og sylinder/stempel. Da jeg plukket motoren ned viste det seg at det hadde stått/var vann i alle sylindre. Det var også tydelige tegn til vann på både innsug og eksossiden der bla. turboen stod kubb fast pga. gravrust rundt turbinen på eksossiden. Selger påstår at vann i motoren må skyldes havari på en eksosventil og at motoren har sugd inn vann gjennom eksosen på sylinderen med havari. Havariet var på sylinder 1. Ok at sylinder 1 kan suge inn gjennom havarert ventil i arbeidstakten (tenning) når stempelet går fra ØD til ND. Men samtidig har sylinder 2 utblås/eksos takt der stempelet går fra ND til ØD som kansellerer undertrykket fra sylinder 1. Kan det bli undertrykk på eksossiden? Har noen erfaring med hva som skjer etter ventilhavari og har noen erfart at dette kan fylle motoren med vann? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.