Jump to content

75 kroner for av og påstigning...

Framtia

Recommended Posts

Er ganske uklart dette. Ser ut som de definerer ombord og avstigning som å ligge ved kaien i inntil 60 minutt. På nettsiden er det oppgitt pris 300kr for gjesteplass i maks 6 timer.

Heldigvis kan man leie plassen i 25 år for den nette sum av 450000 pluss 9000 i årlige utgifter.

Jeg er en slags gjest

Andora skrev for 11 timer siden:

Det står jo max 60 min, det tolker jeg som at du kan fortøye i 60 min for 75 kr. 

Det står av og påstigning 75 kr.

Det tolker jeg ordrett, som det står, at du må betale 75 kr for å legge inn til brygga slik at en person kan hoppe av, eller komme om bord. 

Da har du normalt verken ønske om eller behov for å ligge fortøyd i 1 time, men må allikevel betale 75 kr.

Om du ønsker å ligge fortøyd 1 time, er derimot 75 kr en "nesten" grei pris.

Slik tolker jeg plakaten.

Bryggen er bygget av privat utbygger.

Det har lenge vert et ønske om et bryggeanlegg, der almenheten har tilgang på Vestre Sandøya i Tvedestrand. Med de prisene er det imidlertid lett å tenke at utbygger først og fremst ønsket en brygge for seg selv. Og at de har ytnyttet almenhetens ønsker og behov som brekstang til å få tillatelse til tiltaket.

Aileen ll

75 kroner, og det lages det oppstuss om. Av folk som fort bruker 1 million eller fler på båt. Hvor negative går det egentlig an å bli? 

Jeg tenker at man i stedet kunne og burde være takknemlig for at det er bygd en flott brygge og at man kan bruke den. De som har bygd den har bygd av egne midler. 

Der jeg bor er det en sjøsettingsrampe som koster 75kroner å bruke. En gammel rampe. Står en liten papp plakat der man oppfordres til å vippse til eier. Selvfølgelig gjør vi det og er takknemlige over muligheten til å bruke rampa ?
Alternativet for oss er å ikke ha tilgang til rampa. Å forvente at vi skal kunne bruke den uten å betale er ikke et alternativ. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Jannmar skrev On 16.7.2022 at 20.47:

Teksten på skiltet burde heller ha vært: "dra til Helvete vekk herfra"!

Ser over dit fra Kilsund men kjenner ikke prosjektet i detalj.

Men, dersom noen eier dette så klarer ikke jeg helt å se problemet.

Er det ditt, så bestemmer du prisen.

Er det mitt, så bestemmer jeg prisen.

Liker ikke du prisen så drar du videre...  enkelt

Her jeg bor må folk bygge naustene sine 50 meter fra sjøen, eller er det 100?

brygger er bare å glemme, samme med kaier!

med begrunnelse i allemannsretten. Hvordan får man til slike anlegg da mon tro? selv om det er private eiere, det er det jo alle steder, selv om strandloven gjelder.

at de tar seg betalt er forsåvidt en konsekvens av at de har fått lov å bygge, men der er sikkerrt alternative måter å komme seg i land på som er gratis.

dude skrev 35 minutter siden:

med begrunnelse i allemannsretten. Hvordan får man til slike anlegg da mon tro? selv om det er private eiere, det er det jo alle steder, selv om strandloven gjelder.

Det spørs jo hva som lå der fra før. Det er også ganske vanlig i dette området å gjøre bytter.. (feks gi fra seg areal til friområde, mot å få ja til et prosjekt)

dieselfan skrev for 1 time siden:

Så enkelt er det ikke.

Hvis det er slik an en privat utbygger har fått tillatelser til å bygge noe fordi han lover å la "hvemsomhelst" få tilgang etterpå, men priser leien slik som her for å rett og slett jage vekk allmennheten. Da er det ikke greit!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

dude skrev 1 time siden:

Her jeg bor må folk bygge naustene sine 50 meter fra sjøen, eller er det 100?

brygger er bare å glemme, samme med kaier!

at de tar seg betalt er forsåvidt en konsekvens av at de har fått lov å bygge, men der er sikkerrt alternative måter å komme seg i land på som er gratis.

Der er det mulig du har et veldig godt poeng.

Jeg leste for none år siden om ei  brygge et helt annet sted (ferskvann) hvor det er vanskelig å få tillatelse til å sette opp nye brygger, men hvor noen hadde fått lov på betingelse av at brygga skal være tilgjengelig for offentligheten. Hvordan offentligheten (uten å finlese aviser eler saksdokumenter) skal vite at akkurat denne brygga er tilgjengelig for offentligheten i motsetning til andre private brygger vet jeg ikke. Var borte og kikket på den og så ikke noe info der om det (antar det var riktig brygge). Men antar eieren vil ha minst mulig info om at den er tilgjengelig for offentligheten da det stort sett bare gir trøbbel (forsøpling, at brygga er opptatt av fremmede osv).

Og hvis hvem som helst (som har 75 kr, og det har vel egentlig alle) kan legge til der eller bruke den til ilandstigning så er den vel pr definisjon tilgjengelig for offentligheten. Hvis det var gratis ville det vært et renn der av folk som sikkert eier ville synes var plagsomt. Men om folk betaler 75 kr så antar jeg eier bare er glad for den trafikken som kommer, da det tross alt er ganske dyrt (men forsåvidt på en måte ok for å fortøye en time, men svindyrt for å hoppe ombord).

Om det finnes alternative steder å komme ombord kommer nok veldig an på helsa og bevegeligheten til dem som skal ombord. Selv kan jeg lett på de fleste øyer finne et sted der jeg kan fortøye båten og gå iland. Men jeg har jo sett at når jeg skal ta ombord eldre passasjerer så må man være veldig kresen på bryggefasiliteter. Å legge baugen mot brygga og klatre på dollbord og så ned på et sete baki er ikke aktuelt for alle eldre (det er slik jeg vanligvis gjør det når bare jeg skal ombord). Da blir det enten å snu båten og ta bakenden inn i båsen, eller å legge låne en longside plass noen minutter, men ved lavvann kan brygga lett bli litt for høy. Å finne et sted uten brygge hvor eldre kan hoppe ombord er en ganske vanskelig oppgave. Det er jo forskjell på eldre også, en av besteforeldrene mine holdt på med båt hele livet og for ham så var det helt naturlig helt til slutten å gå ut på brygga, tråkke på baugen på 14-fots jolla og så videre ned på framtofta og ned på dørken, og uten å holde seg fast i noe, men det var jo noe han alltid hadde gjort nesten daglig.

Jannmar skrev 13 minutter siden:

Så enkelt er det.

Men at de ønsker folk "velkommen", uten å skjemmes. Fri og bevare meg vel.

Kanskje det er et krav i byggetillatelsen at alle skal være velkommen, og at man dermed tar med den formuleringen på skiltet, selv om jo naturligvis prisen tilsier at man ikke akkurat føler seg velkommen.

dieselfan skrev for 1 time siden:

Ser over dit fra Kilsund men kjenner ikke prosjektet i detalj.

Hvis du holder til i Kilsund så kjenner du kanskje litt til problematikken med offentlig tilgjengelig brygge på YX og at folk legger båten der når de handler på Matkroken? Det er jo ikek helt uproblematisk for kunder på YX og for bensinstasjone som taper penger når folk ikek får fortøyd og derfor kjører videre.

På herføl fikk hytteeierene tillatelse til å bygge ei lang brygge med en klausul om det skulle være 2-3 gratis gjesteplasser for båtfolk ytterst. Ukjent tilbud. Hyttefolket er noen luringer for egentlig ønsker de oss dit pepp'rn gror. 

Så forresten 2 båter som ankret opp litt for nær hytta på B. holmen. Eieren stormet ut og satte seg på fjellknausen for å markere adgang forbudt. Ja og så tar hytteeierne småbåtene sine ut og tar de beste plassene i uthavnene. Har reserverte båt og parkeringsplasser på land. Det er jaggu noen som tar for seg og hadde det vært tillatt med gjerder og stengsler ville det vært gjerder rundt hver enebolig(hytte) i strandsonen

75kr er vel tross alt billig for å låne brygga deres i 10 sekunder. Vi burde være takknemlige.

I fjor sjekket jeg med bergen havn. For en del år siden pleide vi seile inn på havnen lørdagene og spasere på "fisketorget". Handlet kanskje en pose reker/eller noen baguetter før vii seilte videre.

Fikk da svar det var ikke noe forskjell om du lå et døgn eller en liten time.

Prisen var den samme.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...