Jump to content

75 kroner for av og påstigning...

Framtia

Recommended Posts

Det er noen ubesvarte spørsmål her som gjør at jeg tror vi diskuterer dette med forskjellige "briller" på.

Er det en privat brygge som er tillatt bygget fordi den også skulle kunne brukes av offentligheten?

Er det brukt kommunale eller fylkespenger på dette prosjektet? 

Er det hevd på bruk av stedet til nettopp avstigning/ påstigning fra før?

Hvis bryggen er satt opp av privatpersoner eller et selskap uten at den skal regnes som til bruk for offentligheten, det ikke er brukt kommunale eller fylkespenger og det ikke er hevd på stedet, så er jo dette en ikke-sak. Folk kan jo selv bestemme over egen eiendom hvis det ikke finnes annet offentlig vedtak. 

Når det gjelder bøtesatsen så finner jeg det litt merkelig at den er mer enn dobbelt av bot for feilparkert bil. Normalsats er vel 660 kr.

Det andre jeg synes er rart er at jolleplassene er for max 10 fot. Men det er mulig at det på det stedet brukes mye slike små joller. Her er det mest i størrelsen 11-15 fot.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jannmar skrev for 10 timer siden:
dieselfan skrev for 11 timer siden:

Liker ikke du prisen så drar du videre...  enkelt

Så enkelt er det.

Men at de ønsker folk "velkommen", uten å skjemmes. Fri og bevare meg vel.

Det er overhodet ikke et skilt jeg vil anbefale at noen setter opp.

Personlig får jeg gulp av å se skiltet, MEN tror det beste for en på ferie er å la det seile... mye bedre å bruke energi på å dra et hyggelig sted og ha det hyggelig :smiley:

Området er kjent for sine konflikter og strider, turstiene på Sandøya er flotte, men tror det er dekkende å si at det er (for) mange alfahanner på en liten øy...

Det er mitt nærområde, men jeg holder meg rett og slett unna.

Som sagt så kjenner jeg ikke reguleringsplanen, og ikke denne byggesaken, så jeg er litt mer moderat i gaukinga enn noen av dere.

nomen skrev for 10 timer siden:

Så enkelt er det ikke.

Hvis det er slik an en privat utbygger har fått tillatelser til å bygge noe fordi han lover å la "hvemsomhelst" få tilgang etterpå, men priser leien slik som her for å rett og slett jage vekk allmennheten. Da er det ikke greit!

Tror nok vi er mer enige enn du aner, forskjellen er bare at jeg tror det klokt å få oversikt over alle "hvis" ene før jeg klikker...

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Det er noen ubesvarte spørsmål her som gjør at jeg tror vi diskuterer dette med forskjellige "briller" på.

Er det en privat brygge som er tillatt bygget fordi den også skulle kunne brukes av offentligheten?

Er det brukt kommunale eller fylkespenger på dette prosjektet? 

Er det hevd på bruk av stedet til nettopp avstigning/ påstigning fra før?

Hvis bryggen er satt opp av privatpersoner eller et selskap uten at den skal regnes som til bruk for offentligheten, det ikke er brukt kommunale eller fylkespenger og det ikke er hevd på stedet, så er jo dette en ikke-sak. Folk kan jo selv bestemme over egen eiendom hvis det ikke finnes annet offentlig vedtak. 

Når det gjelder bøtesatsen så finner jeg det litt merkelig at den er mer enn dobbelt av bot for feilparkert bil. Normalsats er vel 660 kr.

Det andre jeg synes er rart er at jolleplassene er for max 10 fot. Men det er mulig at det på det stedet brukes mye slike små joller. Her er det mest i størrelsen 11-15 fot.

Mange gode poenger her.

Er jo litt vesentlig om det skal være rettigheter som eier da vil tvinge bort eller om eier har full råderett over området og rett og slett tilbyr adgang (uten å trenge dette) mot en betaling som hver enkelt får vurdere om er ok eller ikke for eget behov og egen lommebok.

Men jeg ser det har vært henvist til endel nettsider hvor jeg har fått opp feilmelding fordi sidene ikke finnes, og det kan jo tyde på at det er for å holde folk unna, men at det skal se ok ut.

Anående boten så er det jo også viktig at alle enkelt kan oppdage skiltet så de ikke legger til og tar ombord folk og så får en bot på 1500 kr for det. Sist gang jeg la til ved ei brygge jeg ikke eir noe av var igår, og da overså jeg en plakat på brygga, som jeg først så da jeg dro derfra. Den plakaten var riktignok bare om at de tilbyr båtopplag, så ikke noe viktig sak (har betalt 2000 kr pr vinter for den største båten og 1500 kr pr vinter for den minste og tror ikke så mange kan konkurrere med de prisene uansett når det gjelder lagring innendørs i låst lokale). Men la oss anta at denne plakaten jeg overså hadde hatt info om fortøyning forbudt og store bøter, da kunne det blitt trøbbel. Men nå skal det nevnes at det var YX Eydehavn, hvor jeg er ofte for å fylle bensin og hvor de neppe ville nektet bensinfyllende kunder å legge til.

• 1 år senere...

Var innom denne brygga i ferien, ble rett og slett provosert av ilandstignignings gebyret.

Kom i prat med en som utga seg for leder for velet/brygga, og fikk nevnt på at dette gebyret var i drøyeste laget.

Han henviste oss til en liten brygge hvor småjoller kunne ligge i 1 time for 75,-

"Det er vel håndterbart?" sa han.

Jeg svarte:"Jeg kan håndere ett beløp på 75,- kroner, det er prinsippet som er problemet."

Makan til frekkas!

Han kunne også anbefale oss å stikke innom bakeriet for å kjøpe rundstykker til frokost, men man måtte være tidlig ute for der var det gjerne 1 times kø på morgenen.

Jeg tenker at å betale 75 kroner i jolleparkering for deretter stå 1 time i kø for å kjøpe noen svindyre rundstykker, ikke vil bli husket som en god opplevelse.

Farvel Sandøya, dere har oppnådd det dere vil, vi kommer aldri igjen.

Og politikere i Tvedestrand som har tilatt dette, våkne opp!

At man betaler for å legge til med båt, er greit nok.

At man må betale for ilandstigning er bare ufint.

Hadde veldig lyst til å gi f... og sette noe av uten å betale bare for å se hvordan de tenker å håndheve tileggsgebyret på 1500,-, men jeg har vel bedre ting å bruke tid/penger på?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hakkannen skrev On 16.7.2022 at 22.50:

Dette virker da ikke som private hytter med egen privat kai? Må bare passe på at man ikke berører kaikanten med båten, så lenge man ikke legger fysisk til (og gjestene man skal hente/levere er flinke på lange steg/hopp) kan de vel ikke kreve betaling? Hadde blitt særdeles vrang og ekkel å ha med å gjøre om noen hadde slengt et krav på 1500,- etter meg etter en kjapp leveranse/henting. Særdeles ekkel.

Greit nok å ta betalt om man blir liggende en stund, men for en superkjapp henting/levering synes jeg det er skammelig og ikke minst fiendtlig mot både lokalbefolkning og turister.

Helt enig!! Latterlig opplegg.

Det spørs jo hva som egentlig menes her? Med litt godvilje kan man forstå det slik at båter intill 10 fot (?) kan ligge intill 60 minutter mot en avgift på 75 kr. Men: det står jo ikke eksplisitt at det er forbudt med større båter?  Om man skal være veldig spissfindig er av- og påstigning noe man gjør på båt og buss. På båt heter det iland- og ombordstigning. Max er dessuten et egennavn på norsk, forkortelsen max finnes formelt sett ikke. Forkortelser som min. skal etterfølges av et punktum, men ikke forkortelsen kr for kroner. Så skal man være vrang, hvordan skal det da tolkes?

On 8/3/2023 at 8:35 AM, nomen said:

Hadde veldig lyst til å gi f... og sette noe av uten å betale bare for å se hvordan de tenker å håndheve tileggsgebyret på 1500,-, men jeg har vel bedre ting å bruke tid/penger på?

Selv for båter som er godt merket med både registreringsnummer i skipsregisteret, småbåtsregisteret og eiers navn tror jeg det skal godt gjøres før noen sender avgårde en slik faktura, og trolig vil ikke en slik faktura overleve dersom man skulle velge å ta den til tingretten.

Når man setter maks båtstørrelse til ti fot, så er det jo i praksis bare joller som kan legge til - og selv vår nye jolle er vel noen cm for lang.  Joller har normalt ingen ID-merking, i beste fall er det malt ting som "Solveig Tender" på jolla, svært liten mulighet for å rettslig inkassere penger.

Forøvrig, vi er i Spania nå, og her er det tidvis vanskelig å komme seg i land (men det varierer litt fra region til region).  Dersom man prøver å snike seg inn et sted for å sette av eller plukke opp noen, så risikerer man at illsinte vakter rykker ut og truer med politianmeldelse.  Mye av kysten er merket med badesone, og strengt forbudt å komme inn til stranda med ei jolle (SUP fungerer, men fruen er ikke så begeistret for å bli henvist til SUP når hun skal til land). Tyveri av joller er også normalt (anbefales å låse fast jolla mens man henger på svai - vi fikk årene fra vår jolle frarøvet i gjestehavn).  Dersom man finner en fin kai eller brygge for å slippe noen av, så kan man nesten banne på at man kommer til en låst port eller gjerde et sted.  Eventuelt kommer det folk som veiver med armene, "her kan du ikke legge til".  Å faktisk ha muligheten til å betale 75 kroner for å slippe noen av er omtrent som et luksusproblem til sammenligning.  Lenge leve allemannsretten - men den er heller ikke absolutt.  Veldig private brygger holder jeg meg unna så godt jeg kan :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

49 minutes ago, tobixen said:

Forøvrig, vi er i Spania nå, og her er det tidvis vanskelig å komme seg i land (...)  Lenge leve allemannsretten

Forsåvidt ikke bare allemannsretten, men også lovgivninger og reguleringer, noe av problemet her er de plikter en havn har dersom det skal kunne ta i mot gjestebåter.  Dette problemet ser vi så vidt litt til i Sverige også, så vidt jeg har skjønt er gjestehavnene pliktig til å ta kostnaden for å ha et mottaksanlegg for septik - da er det bare å legge ned virksomheten dersom man ikke har nok betalingsvillige gjester til at kostnaden kan forsvares.

Jeg hadde en spansk gjest ombord, vi ankom hjemmehavn (Kambo) og hadde et lite barn med oss.  Av ulike grunner hadde ingen av oss drukket øl på en uke.  "Nå hadde det smakt godt med en øl", kommenterte gjesten min.  "Ikke noe problem" svarte jeg, "vi drar på pub i Moss".  Det går jo direkte togforbindelse mellom Kambo og Moss, så han tenkte vi skulle ta toget dit, og lurte på hvordan det skulle la seg gjøre med barn ombord etc.  Men nei, jeg bare startet opp båtmotoren.  I Moss er det bare å legge til og betale på automat for overnatting, i kanalen, midt i sentrum.  I Spania er det generelt dyrt og masse byråkrati, gjestehavnene er døgnbemannet, og det er obligatorisk å vise frem båtdokumenter - det tar utrolig mye tid å sjekke inn, og selvfølgelig må det være dyrt også når båthavnene er døgnbemannet.

Sammenlignet med befolkningstall er det nok veldig færre lystbåter her enn i Norge, færre "normale båtbrukere" (større andel av båtene som er rene statussymboler for rikfolk og relativt sjeldent i bruk tror jeg). I Oslofjorden finnes det en del narkomane som bor i båt - det finnes visstnok relativt ubemidlede folk som bor i båt også i Spania, men jeg har ikke sett noe til det så langt.

Det er sikkert også forskjeller i "typisk båtbruk". Idéen om å raskt ta en beslutning på å ta en kort tur ned båten "til byen" en lørdags kveld for så å dra tilbake igjen søndags formiddag var i allefall relativt fremmed for min spanske gjest. Jeg antar det er svært få i Spania som benytter båt til daglig jobbpendling eller besøk til venner. Jeg antar konseptet med å ta en tur og plukke opp/sette av venner underveis på turen også er ganske fremmed her.

(I Portugal fikk jeg nesten problemer - de hadde i papirene sine at vi var fire personer da vi ankom Portugal, men da vi hadde uhellet vårt var vi bare to - så jeg ble forhørt av politiet, det var nesten som om de lurte på om jeg hadde kastet de andre to over bord).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...