oj_knut Startet 16.Juli.2022 Del på Facebook Startet 16.Juli.2022 Byttet ut Raymarine ES128 med ny Raymarine Axiom etter dette fikk jeg ikke opp Ais treff i kartet lengre. Ais sender til MarineTraffic, men får ikke inn på kart. Fant en meny hvor jeg kan huke av for vis utvidede Ais mål, men ikke noe kommer opp. noen som har noen tanker som kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2022 Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 (redigert) Du må legge på et kartlag som heter AIS. kan lønne seg å laste ned hele lighthouse manualen. Jeg bytta fra Es127 til Axiom, og det er en del ting som er nytt. Redigert 16.Juli.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 Bitteliten skrev 55 minutter siden: Du må legge på et kartlag som heter AIS. kan lønne seg å laste ned hele lighthouse manualen. Jeg bytta fra Es127 til Axiom, og det er en del ting som er nytt. Får ikke valgt Ais under "Lag" Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 Kan det være at den gamle plotteren godtok signalet fra Ais, men ikke den nye ?? har denne Ais senderen. Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 Bitteliten skrev for 2 timer siden: Du må legge på et kartlag som heter AIS. kan lønne seg å laste ned hele lighthouse manualen. Jeg bytta fra Es127 til Axiom, og det er en del ting som er nytt. Nå har jeg skrudd ned hele båten, og fant nok "feilen". Jeg satte jo opp ny plotter, koblet til nettverket og var fornøyd med det. Men ved nærmere søk finner jeg at den gamle plotteren har nok hatt to innganger til nettverk. En Seatalk (som jeg har gjort om til Nmea2000. Men ser også at det har det er koblet til små ledninger som går rett til Ais. Dette er vel Nmea 0183 innbiller jeg meg. spørsmålet må blir om jeg må ha en omformer til denne, eller om Ais kan kobles på en annen måte?? sender ved den eneste linken jeg finner til Ais. http://www.bitz.dk/ais/leatflat_en_trx.pdf Står jo ikke direkte at den er Nmea 0183. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2022 Del på Facebook Svart 17.Juli.2022 Det finnes en nettverkssøk funksjon på plotteren der alle enheter i ST nettet listes opp. Finner du ikke AISen din der så har du svaret Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.