Jump to content

Fart og forbruk med ny propell Evinrude 90 Etec?

Knallipadden

Recommended Posts

Du vil øke belastningen og dermed forbruket på samme turtall. Det dummeste man gjør om man vil spare bensin er å la motor gå tungt. 

Bens sånn heilt spesifikt Så er det mykje meir komplisert enn så. Propell effekt kurven er rimelig progressiv og det er ingen fasit uten heilt spesifikt turtall belastning osv. Og alt endrer seg ved minste avvik. Så det generelle svaret er lett propell er god økonomi 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Knallipadden skrev for 2 timer siden:

Hvis jeg bytter min standard propell med en propell som har 2" mer i stigning, vil jeg da spare drivstoff eller vil forbruket gå opp?

Jeg ønsket å øke marsjfarten litt uten å øke turtall.

Alle produsenter har brukt STORE summer på å finne en propell som passer til motorens effekt og dreiemomentskurve, basert på et planende "gjennomsnittskrog".

Har du et uvanlig lettdrevet skrog så kan du øke stigningen eller velge en noe mer "cuppet" propelltype for å øke farten.

Om ditt egentlige ønske er å spare bensin, så er oppskriften:

-Hold skroget under vannlinjen gullende rent

-Monter motoren høyere enn normalt

-Reduser vekt i båten

-Optimaliser trim

4-blads propell kan også bedre marsjfart/forbruk noe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Knallipadden skrev for 8 timer siden:

Hvis jeg bytter min standard propell med en propell som har 2" mer i stigning, vil jeg da spare drivstoff eller vil forbruket gå opp? Jeg ønsket å øke marsjfarten litt uten å øke turtall. 

hvaslags båt, fart og turtall (og propell) ? 

kan nok tenkes du kan oppnå litt bedre økonomi på marsjfart ved å øke stigning, men da mest sannsynlig på bekostning av andre egenskaper.  
Vil da heller tro det kan være bedre å prøve et annet propelldesign, feks slik som teerex foreslår

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du gir for lite informasjon til å kunne svare på det spørsmålet. Det er individuelt på hver enkelt båt. Vi må vite hvilket turtall du oppnår idag, hva slags toppfart, hvilken båt/vekt for å kunne svare på dette.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Hvilken model MF? 695? 

Jeg har forskjellig erfaring med både 3 og 4 bladers prop. Høy pitch gir gjerne lavere forbruk på marsj, men utfordringer med å komme i plan / holde plan etc. 

For å finne svaret ville jeg gått ut en dag med lite strøm og sjø. Du har mobilkameraet klart og tar bilder av rpm, l/h og gps fart for hver 1000/500rpm fra start til wot. Så gjør du samme på vei tilbake. 

Da kan du regne ut slipp og hvor propellen din ikke oppnår ønsket resultat. 

Resultatet trenger du ikke å dele med oss, men f.eks en som selger propeller. Winrace tar 300 kr for en "analyse' av den infoen. 

Knallipadden skrev On 16.7.2022 at 19.51:

Hvis jeg bytter min standard propell med en propell som har 2" mer i stigning, vil jeg da spare drivstoff eller vil forbruket gå opp? Jeg ønsket å øke marsjfarten litt uten å øke turtall. 

Motoren bruker ca 29 liter på WOT. 

Ny propell koster 5-10 tusen kr. Om du sparer 5% forbruk på marsjfart  så sparer du ca 25kr/time. Du skal kjøre noen hundre timer før den propellen er spart inn 

propell velges ut i fra at maks turtall skal oppnåd innenfor motorens spekk. Det er 5000-5500. 
så ligger du opp mot 5500 på maks kan du nok bytte propell og få høyere hastighet på lavere turtall. Men båten blir tregere opp i plan

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har man litt tid til overs så er det mye å finne av propeller på finn.no osv. til helt andre priser enn veiledende butikkpris.

Så fremt man vet cirka hva man skal lete etter, og ikke har det altfor travelt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...