Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Knallipadden skrev On 16.7.2022 at 19.51:

Hvis jeg bytter min standard propell med en propell som har 2" mer i stigning, vil jeg da spare drivstoff eller vil forbruket gå opp? Jeg ønsket å øke marsjfarten litt uten å øke turtall. 

Motoren bruker ca 29 liter på WOT. 
 

Ny propell koster 5-10 tusen kr. Om du sparer 5% forbruk på marsjfart  så sparer du ca 25kr/time. Du skal kjøre noen hundre timer før den propellen er spart inn 


propell velges ut i fra at maks turtall skal oppnåd innenfor motorens spekk. Det er 5000-5500. 
så ligger du opp mot 5500 på maks kan du nok bytte propell og få høyere hastighet på lavere turtall. Men båten blir tregere opp i plan

Bitteliten

Bitteliten

Knallipadden skrev On 16.7.2022 at 19.51:

Hvis jeg bytter min standard propell med en propell som har 2" mer i stigning, vil jeg da spare drivstoff eller vil forbruket gå opp? Jeg ønsket å øke marsjfarten litt uten å øke turtall. 

Motoren bruker ca 29 liter på WOT. 
 

Ny propell koster 5-10 tusen kr. Om du sparer 5% forbruk på marsjfart  så sparer du ca 25kr/time. Du skal kjøre noen hundre timer før den propellen er spart inn 


propell velges ut i fra at maks turtall skal oppnåd innenfor motorens spekk. Det er 5000-5500. Min 90hk etec når 5400 ish Og går i plan på et blunk. Står på en Zodiac 550 Pro

Bitteliten

Bitteliten

Knallipadden skrev On 16.7.2022 at 19.51:

Hvis jeg bytter min standard propell med en propell som har 2" mer i stigning, vil jeg da spare drivstoff eller vil forbruket gå opp? Jeg ønsket å øke marsjfarten litt uten å øke turtall. 

Motoren bruker ca 29 liter på WOT. 
 

Ny propell koster 5-10 tusen kr. Om du sparer 5% forbrul på marsjfart  så sparer du ca 25kr/time. Du skal kjøre noen hundre timer før den propellen er spart inn 



×
×
  • Create New...