Mastiff Startet 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2022 (redigert) For meg er ei snekke en forholdsvis saktegående, ikke-planende båt med innenbordsmotor (jeg er usikker på om Marex Duckie kan regnes som snekke, selv om den absolutt ser ut som en). Men hva det ikke er, er det VG kaller ei "oransje glassfibersnekke" i dagens portrett av Latterskrika (som i posisjon ler betydelig mindre enn i opposisjon): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7naKw/vedum-erkjenner-aa-ha-bommet-naa-lover-han-skattelette Men at den er den styggeste båten i Hvaler (eller kanskje i landet...) skal jeg ikke protestere på. Kan det være en tidlig Rana-plastbåt? Redigert 17.Juli.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 (redigert) Tror ikke det er noe krav til journalister i avisene at de skal ha kjennskap til ulike båttyper. Eller kanskje du ønsker å henge ut intervjuobjektet? Dette er jo uansett ikke en viktig del av artikkelen og noe du nok bare bør overse. Redigert 17.Juli.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 17.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Jeg syns bare det er morsomt. Journalisten er vel tross alt fra Nøtterøy... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Jeg også ble litt skuffet der, scrollet langt nedover saken for å få se Hvalers styggeste båt og oppdager så at det heller er en nydelig klassiker det er snakk om. Men absolutt ikke ei snekke. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 17.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 (redigert) @Hakkannen Skjønnheten avhenger vel av øyet som ser... Vet du om det er en Rana, eller hva er det? Skibsplast hadde vel også noen ganske tidlige glassfiberbåter. Redigert 17.Juli.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 (redigert) Mastiff skrev 16 minutter siden: Skjønnheten avhenger vel av øyet som ser... Så sant, så sant? Vanskelig å si med sikkerhet, skroget kan minne om en 16-fots Rana jeg hadde på begynnelsen av 90-tallet, både med tanke på formen på stevnen og hvordan «bordene» er lagt ut for godt løft og stabilitet i bølger, men samtidig; det var flere produsenter som lagde ganske like båter. Silver Viking har også noen som ligner. (Screenshot fra artikkelen) Redigert 17.Juli.2022 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 17.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Han er iallfall ikke fattig, den gamle påhengsen der må da drikke en liter i minuttet på tomgang... Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Det er en Hansvik 16,5. Og definitivt ikke en snekke etter min forstand. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 17.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 @KorsfjordDa vet jeg det, takk! Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Snekke er betegnelsen på en seilbåt bygd av tre og uten motor. Etterhvert som motor ble tilgjengelig, het det motorsnekke. Ingen moderne bruk av ordet snekke er egentlig riktig benyttet. Det har blitt en slags samlebetegnelse for alle mindre båter av plast og tre med lignende form på skroget som de opprinnelige snekkene hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 17.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Se der, ja. Det fins folk fra Nøtterøy som vet sånt, og vet mye mer enn meg om det! I Mandal brukes uttrykkene "motorbåt" og "snekke" stort sett om hverandre. Ingen kaller noe med påhengs for noen av delene. Du burde kanskje oppdatert din sambygding (eller hva det nå heter der). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.