Jump to content

Er det VG eller jeg som er helt på jordet når det gjelder hva ei snekke er?

Mastiff

Recommended Posts

For meg er ei snekke en forholdsvis saktegående, ikke-planende båt med innenbordsmotor (jeg er usikker på om Marex Duckie kan regnes som snekke, selv om den absolutt ser ut som en). Men hva det ikke er, er det VG kaller ei "oransje glassfibersnekke" i dagens portrett av Latterskrika (som i posisjon ler betydelig mindre enn i opposisjon):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7naKw/vedum-erkjenner-aa-ha-bommet-naa-lover-han-skattelette

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Men at den er den styggeste båten i Hvaler (eller kanskje i landet...) skal jeg ikke protestere på. Kan det være en tidlig Rana-plastbåt?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Mastiff skrev 16 minutter siden:

Skjønnheten avhenger vel av øyet som ser... :giggle:

Så sant, så sant? Vanskelig å si med sikkerhet, skroget kan minne om en 16-fots Rana jeg hadde på begynnelsen av 90-tallet, både med tanke på formen på stevnen og hvordan «bordene» er lagt ut for godt løft og stabilitet i bølger, men samtidig; det var flere produsenter som lagde ganske like båter. Silver Viking har også noen som ligner. 

7C913BE7-6CCD-457A-9B76-C4B233D6A16F.jpeg.c1247105324ade690c591cc5dada2348.jpeg

(Screenshot fra artikkelen)

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Snekke er betegnelsen på en seilbåt bygd av tre og uten motor. Etterhvert som motor ble tilgjengelig, het det motorsnekke.

Ingen moderne bruk av ordet snekke er egentlig riktig benyttet. Det har blitt en slags samlebetegnelse for alle mindre båter av plast og tre med lignende form på skroget som de opprinnelige snekkene hadde. 

Se der, ja. Det fins folk fra Nøtterøy som vet sånt, og vet mye mer enn meg om det! 

I Mandal brukes uttrykkene "motorbåt" og "snekke" stort sett om hverandre. Ingen kaller noe med påhengs for noen av delene. Du burde kanskje oppdatert din sambygding (eller hva det nå heter der).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...