Jump to content

Grunnberøring i Kviteseid pga dårlig skilting ved tømmestasjon for septik.

GSEuser

Recommended Posts

Her ser man bua med septiksuger.

Med tanke på plassering og skilting var det logisk for iallefall meg og en vennebåt at man skulle legge seg longside ved sugestasjonen.

Det kan man ikke, jeg så det var grunt og prøvde veldig forsiktig.

Var nedi såvidt det var. 

Heldigvis ingen skade.

20220717_151554.jpg.d3bed9c9c86fa889b65567ab7267391b.jpg

20220717_151656.jpg.a7f805fe3af27e40a156beb12a77a67f.jpg

Vi la oss på gjestebrygga etter dette.

Vi hadde tenkt å legge oss innerst på flytebryggen, som forøvrig er forbeholdt lading av utleiebåter.

Men testet heldigvis sugestasjonen først, denne virket ikke...

Prøver å kontakte kommunen imorgen angående bedre skilting og drift på sugeren iallfall. 

Hva tenker dere angående skilting/plassering?

Lazyjack skrev 8 minutter siden:

Ikke så lett å si noe om når du hverken sier noe om hvor dypt båten din stikker eller evt. hva dybden er på stedet. 

Vår båt stikker 1.05m, muligens noen cm mer med feriepakket båt og at vi er I ferskvann. 

Dybden på stedet er da under dette.

Hadde hekken ca 5m fra land når vi var nedpå.

Poenget mitt er at jeg mener det er logisk å legge seg inntil sugestasjonen. Og ikke på ladeplass for elbåt, som man må for at slangen skal rekke frem.

Plasseringen er klønete så lenge det er for grunt til å gå inntil. Vi har vært der flere ganger og irriterer meg hver gang over at man er avhengig av å legge til innerst på flytebrygga (der det nå er reservert for lading av el-båter) for å klare å tømme septiktanken.

Det kunne vært løst ved å legge en passe stor flytebrygge rett utenfor tømmestasjonen og selvsagt reservert den for tømming av septik. 

Ligger i Lunde nå og skal antageligvis til Kviteseid om noen dager. Greit å høre at stasjonen er i drift igjen. 

Generelt litt for dårlig opplegg for tømming i kanalsystemet.

I Ulefoss får man kun tømt i kioskens åpningstid pga. at man er avhengig av å låne nøkkel for opplåsing. Slangen hadde også hull så det ble dårlig vakuum. Noen runder med gaffateip løste problemet.

Første gang vi skulle tømme i Dalen var der ingen som ante hvor nøkkelen til anlegget befant seg. De fant etter hvert ut at den var i restauranten. Det virket ikke som det var veldig mange som spurte etter den nøkkelen.

I Skien fungerte det veldig bra, men nesten litt for bra vakuum. Der bør luftingen på tanken være god for å unngå å suge tanken flat.

SUN960 skrev for 10 timer siden:

Plasseringen er klønete så lenge det er for grunt til å gå inntil. Vi har vært der flere ganger og irriterer meg hver gang over at man er avhengig av å legge til innerst på flytebrygga (der det nå er reservert for lading av el-båter) for å klare å tømme septiktanken.

Det kunne vært løst ved å legge en passe stor flytebrygge rett utenfor tømmestasjonen og selvsagt reservert den for tømming av septik. 

Ligger i Lunde nå og skal antageligvis til Kviteseid om noen dager. Greit å høre at stasjonen er i drift igjen. 

Generelt litt for dårlig opplegg for tømming i kanalsystemet.

I Ulefoss får man kun tømt i kioskens åpningstid pga. at man er avhengig av å låne nøkkel for opplåsing. Slangen hadde også hull så det ble dårlig vakuum. Noen runder med gaffateip løste problemet.

Første gang vi skulle tømme i Dalen var der ingen som ante hvor nøkkelen til anlegget befant seg. De fant etter hvert ut at den var i restauranten. Det virket ikke som det var veldig mange som spurte etter den nøkkelen.

I Skien fungerte det veldig bra, men nesten litt for bra vakuum. Der bør luftingen på tanken være god for å unngå å suge tanken flat.

I Ulefoss er sugestussen med gjenger, passet bra hos oss, ikke på de 2 andre båtene i følget.

På Norsjø ferieland virket det visst bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...