Jump to content

Mercury Viking 10 hester går dårlig på lavt turtall

Hogner

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nylig anskaffet en jolle til ungene og det var montert en 2000 modell Mercury Viking 10 hk 2-takter på den.

Ved første prøvekjøring fungerte ting greit ut fra slippen hvor vi sjøsatte båten, og båten gikk greit opp i plan.

Siste 6-700 meterne inn til båtplassen er det 5 knop, og jeg når vi sakket av merket jeg at motoren lugger litt.

Dagen etter skulle vi ned for å "øvelseskjøre" litt men motoren er ikke veldig samarbeidsvillig. Motoren starter ganske lett, men hoser og harker på lavt turtall, og kveler seg selv. Men dersom choken brukes, så går den gjevnt og fint, men dytter man choken inn igjen, så går den veldig ujevnt. Vi byttet plugger for å se om det hjalp noe, men det ga ikke noen endring. Med litt turtall så går den som en kule og drar 11-fotern fint i plan med meg og junior, men når man sakker av igjen, så "dør" motoren, og vi må dra den igang igjen.

Noen som har vært borte i dette, eller som vet hva det kan være? Har en kamerat som har sett på den og hatt av forgasseren og byttet pakninger etc på denne, men merket ikke så stor forskjell. Til info hadde båten stått ubrukt i 2 år da vi kjøpte den, men da vi startet den oppfør vi kjøpte virket det veldig greit og det startet lett og fint.

Det er ikke noe choke på denne. Denne spaken er for å prime forgasser med bensin, og for å justere tomgangsgassen. Du vrir med klokka for å gi mer gass på tomgang. Når du drar denne helt ut vil du også få litt mer gass på tomgang, så antakelig dette du opplevde. Du ser mekanikken hvis du tar av lokket og vrir på spaken.

Vet du om kompisen din renset forgasseren godt? Må plukke alt fra hverandre og blåse rent med startgass el.l. Tar maks halvtime.

Hvis det var min motor hadde jeg først renset forgasser, så justert blandeskrue i front av gasseren, og så til slutt evt justert opp tomgangsturtallet en smule.

En meget motorkyndog kamerat sier om motorproblemer på små påhengser: Intill det motsatte er bevist er det bensinen :yesnod:

Ikke få problemer på påhengsmotor som løses med ny bensin gjerne ispedd en rens av forgasser. Enkelt og billig sted å begynne

Hogner skrev for 1 time siden:

Motoren starter ganske lett, men hoser og harker på lavt turtall, og kveler seg selv.

Har vært borti samme på en gammel Evinrude hk. Der var det pakningen til forgasseren som lakk inn litt ekstra luft så det ble for mye luft og sikkert for lite bensin på lavt turtall, så det var umulig å kjøre sakte (og måtte sette i gir med litt mer turtall enn ønskelig, eller starte i gir).

Fikk tips om hva feilen kunne være på et verksted, som ikke hadde ledig kapasitet til å fikse feilen. Så da fikset jeg det selv. Hadde ikke pakning, så da sat jeg utpå ei øy og skar opp en bit av en sykkelslange som var med i verktøykassa på sommerferie.

På høyt turtall lakk det nok like mye, men der blir det nok prosentvis mindre avvik, så den virket helt normal der.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Hogner skrev for 3 timer siden:

Noen som har vært borte i dette, eller som vet hva det kan være? Har en kamerat som har sett på den og hatt av forgasseren og byttet pakninger etc på denne, men merket ikke så stor forskjell. Til info hadde båten stått ubrukt i 2 år da vi kjøpte den,

Det første jeg gjør når jeg kjøper en brukt motor er å drenere forgasseren.

Det andre jeg gjør er å rense tanken, slanger, bensinpumpe og filter.

SÅ starter jeg motoren

Dermed drar jeg ikke inn vann og shit fra flotørkammer og tank inn i dysene.

Min erfaring er at jo mer ekspert noen påstår de er på forgassere, jo dårligere går motoren etter at de har skrudd på motoren...

Drar du i snora på en motor som har stått i 2 år så ber du om det

Takk for mange gode innspill.

Gikk til innkjøp av ny bensintank/slange etc, for jeg har litt mistanker om at det kan ha vært litt vann i den forrige tanken så da tenkte jeg det var like greit å bytte hele greia, så kan heller den gamle renses og brukes som reservetank.

Motoren gikk langt bedre med den nye løsningen, men litt justering av tomgang/forgasser må nok til, men det overlater jeg til noen som har bedre peiling på dette enn meg selv. Ved at jeg justerte opp turtallet litt på tomgang så gikk den etter mitt syn jevnt og fint, men rakk ikke noen voldsom testkjøring i går, så vi får teste litt mer i ettermiddag.

Kjøpte også like greit en ultralydsvasker, så har vi det klart til høsten/vinteren for en skikkelig av forgasser etc, men håper på å slippe dette nå, så ungene kan få noen timer med opplæring i båtkjøring denne sommeren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...