Jump to content

9.9 på båt med maks 8hk. West light 290. Vil det gå bra?

Terhimicrofun9.9

Recommended Posts

Tenk deg om...

Er det riktig av deg å prøve å få noen av medlemmene her inne til å oppheve det produsenten har bestemt etter å ha testet båten?

Om noen drukner som en følge av ulykke med den båten så er det min mening at du ikke skal dekke deg bak "at noen på Forumet sa det gikk greit"

Lager du en duste-rigg så stå for det sjøl, og ikke velt det over på andre.

Beklager at jeg er krass, men dette er en type tråd som jeg ikke har noe sans for.

Om du tar en tur til nærmeste politistasjon og vil ha en tillatelse til å kjøre 20% fortere enn fartsgrensen, så har har jeg en følelse av at de kan komme til å si nei. Sier de ja, skal jeg revurdere mitt syn.

Tror ikke mann dør for å putte på en motor som er 1.9 hk for mye. Og nei selvfølgelig skylder jeg ikke på andre om noe går galt. Jeg bare spurte om hva som skjer om mann putter på en 9.9 på en West light 290. Grunnen til det er at alle andre båter er for tunge for å ha bak seilbåten. Båten er også billig. Har kjørt båt før og bruker alltid vest så ingen sjanse for drukning. Slipper ikke løs alle kreftene samtidig heller.

Redigert av Terhimicrofun9.9 (see edit history)
Terhimicrofun9.9 skrev 41 minutter siden:

Tror ikke mann dør for å putte på en motor som er 1.9 hk for mye. Og nei selvfølgelig skylder jeg ikke på andre om noe går galt. Jeg bare spurte om hva som skjer om mann putter på en 9.9 på en West light 290. Grunnen til det er at alle andre båter er for tunge for å ha bak seilbåten. Båten er også billig. Har kjørt båt før og bruker alltid vest så ingen sjanse for drukning. Slipper ikke løs alle kreftene samtidig heller.

Hadde en Mercury 270 jolle, den letteste rib på markede som jeg fant den gang, veide  37kg. Fungerte greit, litt flat i bunn. Max anbefalt var 8hk, monterte en 9,8hk Tohatsu, gikk i plan med hele familien på 4(ungene var små den gangen), liten tendens til overplaning, men ingen dramatikk.  

Finner du en 9.9hk med lav vekt og som ikke er blant de "ned tunnede"  20hesterene, så vil nok dette gå helt fint. Risikerer overplaning, men da er det jo bare å dra av litt på gassen.

Terhimicrofun9.9 skrev for 20 timer siden:

grunnen til det er at alle andre båter er for tunge for å ha bak seilbåten

hvaslags seilbåt er det, som er så kritisk på vekta på slepejolla? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...