Jump to content

Hei i forumet. Det drypper fra vannkjølt pakkboks og lite talgpakning.

Fisher 37

Recommended Posts

Gland er skrudd helt inn, så trenger en ny talg/teflon pakning. Er dette en omfattende jobb, og - må man på land, ut med aksling, av med ror, for å få montert en ny pakning. 

Finnes det kyndige i Rogaland som utfører slike jobber?

Er takknemlig for svar….

mvh

D688555E-0A9C-4EC9-94A1-E5C04B0A24DA.jpeg

Redigert av Fisher 37 (see edit history)

Som Bellen sier, så ser det ut for å være ganske mye å justere på fremdeles. 

Du trenger ikke ut med aksling for å bytte talgpakninger, det ligger sikkert 5-8 ringer i pakkboks. 

Det kan gjøres på sjøen om du er rask og vet hva du skal gjøre, men ville vel tatt båten på land selv.

Talgpakninger, skrå skjæres i riktig lengde for omkrets av din aksling, skjøtene på hver ring, legges forskjøvet på hverandre, så ikke 2 ringer ikke får skjøt på samme sted.

En annen bekymring er vel at den akslingen ser ut til å ha endel tæring.

Løsne låsebolter på gland og stram til, litt og litt på hver side, så det ikke blir skjevtrekk. Husk at en talg pakning skal ha en liten drypp lekkasje i drift, for å sikre kjøling.

Tusen takk for gode råd og vink, fra dere begge; Bellen og Førstefender. Jeg tar alt til etteretning, og skal rengjøre og smøre oppsnarest. Har allerede strammet opp og redusert det til en drypp pr 1/2 min.  Bytter selvsagt bolter. . 
Båten er utstyrt med en auto og en manuell pumpe til kjølsvin, og når flotør flyter opp tømmes vannet.   Ellers føres det kjølevann fra eksos til pakkboks og ut skrog. 
Forresten: - Er disse talgpakningene å få kjøpt hos eksempelvis Maritim?

Fisher 37 skrev for 13 timer siden:

Har allerede strammet opp og redusert det til en drypp pr 1/2 min.  Bytter selvsagt bolter. . 

Om dette er under drift så har du allerede strammet mer enn nok. 5-6 drypp i minuttet bør den ha under drift. Blir den for tett vil den gå varm. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...