Konrad Hauge Startet 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2022 Har skiftet impeller og pumpehus. Termostat og kanaler kontrollert. Kjøling fungerer likevel ikke. Motoren har vært kjørt varm, men stoppet ikke. Kan noe av kjølesystemet blitt skadet av varmkjøringen? Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 Hvis du har byttet impeller og sjekket termostat og alle kanaler og det fortsatt ikke kjøler har du gjort noe feil på minst ett av de 3 punktene. Motoren kan ta skade av å kjøres uten kjøling. At kjølinga tar skade av å kjøres uten kjøling høres rart ut. Hva mener du med at du har kontrollert kanaler? Har du hatt av toppen? Sjekket undersiden av powerhead? På min lille Johnson 9.9 er det også et deksel på styrbord side med masse trange kjølevannskanaler som går tett. Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 18.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 God ide å ta av toppen. En annen mulighet er at den nye impelleren ikke fungerer. Den er ikke original og kjentes veldig myk. Kan det være årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 Du sier kjøling ikke fungerer. Hvordan vet du det? Ser du bare på kontrollstrålen bak påhengsmotoren, eller ser du det en annen plass? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 Konrad Hauge skrev for 1 time siden: Motoren har vært kjørt varm, men stoppet ikke. Kan noe av kjølesystemet blitt skadet av varmkjøringen? Tvilsomt Er du 110% sikker på at stigerøret traff muffa på impellerhuset når du satte på girhuset? Blåste du forsiktig inn i blokka (inn slangenippelen til sladrestrålen) med stammen i vann og testet gjennomstrømning før du monterte alt sammen ? Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 18.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 Liten kontrollstråle og motoren blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 dieselfan skrev 10 minutter siden: Blåste du forsiktig inn i blokka (inn slangenippelen til sladrestrålen) med stammen i vann og testet gjennomstrømning før du monterte alt sammen ? Smart tips. Det har jeg ikke gjort selv ved impellerskifte. Blir notert bak øret som smart å gjøre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jerognal Svart 18.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2022 Du kan og ta ned girhuset og sette det i vann. Så setter du en boremaskin på akselen og guffer på. Da ser du om impeller pumper opp i stigerøret iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 Kan dette være forklaringen: På den gamle impelleren var det brutt av to gummibiter. Kan disse ha kilt seg fast i noen kanaler og redusere vanngjennomstrømning? Hvor kan de evt. være fast, og hvordan skal jeg få fjernet dem? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 (redigert) Ja, absolutt. Hvis du ikke har funnet de bitene så ligger de inne i kjølesystemet og sperrer. Spyle vann "feil vei" pleier å være løsningen på store maskiner. Alternativt å fjerne deler for å komme til, men det er jo ikke alltid enkelt på en påhengs... Redigert 19.Juli.2022 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Konrad Hauge Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Feilen funnet. Min reperatør reagerte på at den nye impelleren, som ikke var original, var mykere enn en Suzuki-impeller. Kjøpte en original impeller, og kjølingen fungerer normalt. Moral: Enkelte ganger er originaldeler det beste alternativet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Tok du bilde av de to ved siden av hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Nei, dessverre. Kanskje formen ikke var helt lik. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Flott at du fant feilen og supert med tilbakemelding til Forumet Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Hvilket merke er den uoriginale? Det er jo ganske spesielt å selge erstatningsdeler som ikke engang fungerer i motoren... Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 AMelbye skrev for 5 timer siden: Hvilket merke er den uoriginale? Det er jo ganske spesielt å selge erstatningsdeler som ikke engang fungerer i motoren... Det viktigste om man er useriøs, men glad i penger er nok ikke å selge noe som fungerer, men noe som gir penger inn til de som selger. La oss anta at bare 10% gidder jobben med reklamasjon og utgifter til returporto osv for å få kjøpesummen tilbake så vil det fortsatt gi gode inntekter fra de 90% som ikke gidder å klage. Jeg har selv kjøpt et billig båtkompass på eBay. Kostet vel ca 100 kr fra Kina og da det kom i posten klarte jeg ikke å finne ut med kompasset hva som er nord hjemme da det varierte ganske mye. Da konkluderte jeg med at det kompasset er verdiløst, men at jeg ikke gidder å bruke tid og penger på å kanskje få tilbake mine 100 kr. Man kan vel også anta at det er dårligere odds for å få tilbake penger fra dem som er så useriøse at de selger slikt enn fra ærlige selgere som kanskje gjør en liten bommert iblant og vil beholde et godt rykte (var muligens ikke noen rating av selgere på den tiden). Fra trådstarter får jeg inntrykk av at dette er en kopi som nok ser lik ut, men er altfor myk så den ikke fungerer som den skal (gir svak stråle). masse ekstra arbeid for dem som kjøper søppel og monterer dette, men slikt bryr nok ikke alle selgere seg om så lenge de tjener gode penger. Sikkert enkelt og billig å støpe pene kopier for en billig pene. Vet jo at mange kopierer de gode dekkene så det finnes mange som ser nesten like ut, men hvor gummiblandingen sørger for at de kjente merkene er mye bedre enn Kina-merkene som ser like ut og får lengre bremselengder osv. Husker jeg skulle kjøpe vinterdekk for mange år siden og ville ha kvalitetsdekk. Men i en butikk foreslo selger Marangoni dekk. Jeg sa jeg synes det lignet veldig på 10 år gamle Toyo-dekk (10 år gamle den gang, ikke nå), og selger sa at det kunne nok stemme, for Marangoni kjøpte opp de game formene fra Toyo. Det ble Nokian i annen butikk. Men hvor lenge varer egentlig en impeller? På min Suzuki DT30 fra 2002 så har jeg byttet en gang, det var tydeligvis første gangen denne ble byttet (kjøpte motor brukt i 2008), for lakken på skruene var urørt. Husker ikek årstall, men byttet for sikkerhets skkyld da jeg fikk vite at de skal byttes etteer 5 år og motoren var mye eldre enn det. Men den gamle impelleren så helt fin ut og nå er motoren ca 20 år gammel og driften er fordelt på 2 impellere. Dette er en motor som nok brukes mer enn gjennomsnittet, har vel fylt på ca 4000 liter bensin de årene jeg har hatt den. Yamaha 100 hk fra 1997 har jeg også. Har kun hatt den i 2 år og har ike byttet impeller, ukjent historikk der, men er nok byttet minst en gang antar jeg. Denne har nok godt litt mer enn gjennomsnittsmotoren hvertfall de rene jeg har hatt den. Har har fylt på over 3000 liter bensin på den i mitt eie. Yamaha 6 hk fra 2022 skal bytte impeller hvert 3. år eller 300 timer. Det synes jeg virker ekstremt ofte egentlig. Men så var det dette med garantien da. De andre motoren har jo gått ganske mange hundre timer pr impeller. Har ikke rukket å bruke denne så mye enda, har bare brukt litt under 100 liter bensin på denne (men så er den ikke passert 2 mnd enda heller). Forøvrig en god motor som bruker lite bensin, så godt fornøyd med det kjøpet forutsatt at den fortsetter å holde god Yamaha-kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 @19 fot Jada, jeg forstår og vet at folk er grådige - poenget mitt var at dette ikke er greit og at han som har vært utsatt for dette bør opplyse om hvilket merke det gjelder så resten av oss kanskje kan slippe å gå på samme smellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.