Jump to content

Mangler kjøling på Suzuki 25 hk. påhengsmotor

Konrad Hauge

Recommended Posts

Hvis du har byttet impeller og sjekket termostat og alle kanaler og det fortsatt ikke kjøler har du gjort noe feil på minst ett av de 3 punktene. Motoren kan ta skade av å kjøres uten kjøling. At kjølinga tar skade av å kjøres uten kjøling høres rart ut. 

Hva mener du med at du har kontrollert kanaler? Har du hatt av toppen? Sjekket undersiden av powerhead? På min lille Johnson 9.9 er det også et deksel på styrbord side med masse trange kjølevannskanaler som går tett. 

Konrad Hauge skrev for 1 time siden:

Motoren har vært kjørt varm, men stoppet ikke. Kan noe av kjølesystemet blitt skadet av varmkjøringen?

Tvilsomt

Er du 110% sikker på at stigerøret traff muffa på impellerhuset når du satte på girhuset?

Blåste du forsiktig inn i blokka (inn slangenippelen til sladrestrålen) med stammen i vann og testet gjennomstrømning før du monterte alt sammen ?

dieselfan skrev 10 minutter siden:

Blåste du forsiktig inn i blokka (inn slangenippelen til sladrestrålen) med stammen i vann og testet gjennomstrømning før du monterte alt sammen ?

Smart tips. Det har jeg ikke gjort selv ved impellerskifte. Blir notert bak øret som smart å gjøre. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, absolutt. Hvis du ikke har funnet de bitene så ligger de inne i kjølesystemet og sperrer.

Spyle vann "feil vei" pleier å være løsningen på store maskiner. Alternativt å fjerne deler for å komme til, men det er jo ikke alltid enkelt på en påhengs...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

AMelbye skrev for 5 timer siden:

Hvilket merke er den uoriginale? Det er jo ganske spesielt å selge erstatningsdeler som ikke engang fungerer i motoren...

Det viktigste om man er useriøs, men glad i penger er nok ikke å selge noe som fungerer, men noe som gir penger inn til de som selger. La oss anta at bare 10% gidder jobben med reklamasjon og utgifter til returporto osv for å få kjøpesummen tilbake så vil det fortsatt gi gode inntekter fra de 90% som ikke gidder å klage.

Jeg har selv kjøpt et billig båtkompass på eBay. Kostet vel ca 100 kr fra Kina og da det kom i posten klarte jeg ikke å finne ut med kompasset hva som er nord hjemme da det varierte ganske mye. Da konkluderte jeg med at det kompasset er verdiløst, men at jeg ikke gidder å bruke tid og penger på å kanskje få tilbake mine 100 kr. Man kan vel også anta at det er dårligere odds for å få tilbake penger fra dem som er så useriøse at de selger slikt enn fra ærlige selgere som kanskje gjør en liten bommert iblant og vil beholde et godt rykte (var muligens ikke noen rating av selgere på den tiden).

Fra trådstarter får jeg inntrykk av at dette er en kopi som nok ser lik ut, men er altfor myk så den ikke fungerer som den skal (gir svak stråle). masse ekstra arbeid for dem som kjøper søppel og monterer dette, men slikt bryr nok ikke alle selgere seg om så lenge de tjener gode penger.

Sikkert enkelt og billig å støpe pene kopier for en billig pene. Vet jo at mange kopierer de gode dekkene så det finnes mange som ser nesten like ut, men hvor gummiblandingen sørger for at de kjente merkene er mye bedre enn Kina-merkene som ser like ut og får lengre bremselengder osv.

Husker jeg skulle kjøpe vinterdekk for mange år siden og ville ha kvalitetsdekk. Men i en butikk foreslo selger Marangoni dekk. Jeg sa jeg synes det lignet veldig på 10 år gamle Toyo-dekk (10 år gamle den gang, ikke nå), og selger sa at det kunne nok stemme, for Marangoni kjøpte opp de game formene fra Toyo. Det ble Nokian i annen butikk.

Men hvor lenge varer egentlig en impeller?

På min Suzuki DT30 fra 2002 så har jeg byttet en gang, det var tydeligvis første gangen denne ble byttet (kjøpte motor brukt i 2008), for lakken på skruene var urørt. Husker ikek årstall, men byttet for sikkerhets skkyld da jeg fikk vite at de skal byttes etteer 5 år og motoren var mye eldre enn det. Men den gamle impelleren så helt fin ut og nå er motoren ca 20 år gammel og driften er fordelt på 2 impellere. Dette er en motor som nok brukes mer enn gjennomsnittet, har vel fylt på ca 4000 liter bensin de årene jeg har hatt den.

Yamaha 100 hk fra 1997 har jeg også. Har kun hatt den i 2 år og har ike byttet impeller, ukjent historikk der, men er nok byttet minst en gang antar jeg. Denne har nok godt litt mer enn gjennomsnittsmotoren hvertfall de rene jeg har hatt den. Har har fylt på over 3000 liter bensin på den i mitt  eie.

Yamaha 6 hk fra 2022 skal bytte impeller hvert 3. år eller 300 timer. Det synes jeg virker ekstremt ofte egentlig. Men så var det dette med garantien da. De andre motoren har jo gått ganske mange hundre timer pr impeller. Har ikke rukket å bruke denne så mye enda, har bare brukt litt under 100 liter bensin på denne (men så er den ikke passert 2 mnd enda heller). Forøvrig en god motor som bruker lite bensin, så godt fornøyd med det kjøpet forutsatt at den fortsetter å holde god Yamaha-kvalitet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...