Jump to content

Bella 655, 22 år, er det for gammelt å kjøpe?

Gitar

Recommended Posts

Ser på en Bella 655 med innenbordsmotor og drev, med en alder på 22 år lurer jeg på om dette er for gammelt å kjøpe? Motoren er en Volvo penta AQAD31/290 DP. Selger vet ikke timetallet. Motoren har fått service på verksted hver vinter siden 2010. Noen som har erfaring med slike kjøp?

Hmmm... Hva er alternativet for deg?

Skrur du selv eller må du sette bort all jobb? 

Drev = årlig service som koster noen tusen.

Gammelt drev = må overhales eller byttes en eller annen gang innen noen år

Motor:

Er solide motorer, men de er gamle. Den nærmer seg "end of life" , men kan også gå relativt problemfritt i 10-15 år til. Så kommer det til et punkt en eller annen gang der den bør overhales, og da koster det mange tusenlapper. 

Måten motor og drev er kjørt på samt behandlet i opplag, har mer å si enn antall timer. Det beste er å kjøre motor driftsvarm på lav hastighet før man gasser på. Drev liker best rolige fartsendringer og ikke fra "null til full fart" på sekunder. 

Jeg har en 42 år gammel båt med en litt nyere 41B motor ("samme" motor som 31, bare med flere sylindre). Den måtte fikses på for et par år siden. Jeg byttet ut en enn eldre 40A motor. 

Med gammel båt er det nesten alltid et eller annet som oppstår i løpet av en sesong, men det kan være fra små bagateller til store ting. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis du titter innom denne tråden her: 

https://baatplassen.no/i/topic/167577-heve-kjøp-på-kjøp-av-brukt-båt-med-mangler/page/2/?tab=comments#comment-2372052

så får får du et inntrykk av hva det vil si å kjøpe eldre brukt båt og meninger om dette på godt og vondt. 

Hadde jeg skulle kjøpt en slik båt ville jeg gjort en grundig undersøkelse av den på befaring. Har du ikke slik kompetanse selv, så ville jeg alliert meg med noen du kjenner som har slik kompetanse og fått de til å bli deg på befaringen/testtur. Da får du kanskje et litt mer realistisk bilde av hva du kjøper og om prisen på båten er innenfor det du er komfortabel med å gi i forhold til hva du får og hva du kan forvente av fremtidige utgifter.  

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Har motoren vært servet på verksted de siste 12 år må man jo forvente at den er rimelig godt holdt. Motoren har enda grei tilgang til deler.

Skal man ha noe nytt eller nyere må man legge hundretusner på bordet.

Kjøper man nytt så har man verdifall, mens som brukt har man økende vedlikeholdskost.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...