Jump to content

Staking av kjølevannsinntak fra innsiden - S120 seilbåtdrev

Kappa

Recommended Posts

Hei Kappa.

Jeg var nylig borti samme utfordringen.
Hadde en håndpumpe for fendere tilgjengelig, der jeg pumpet ut mot seildrevet. En sykkelpumpe vil nok også fungere fint, bare prøv å få det sånn passe tett rundt utløpet av pumpen mot slange. Jeg brukte vulkaniserende tape.

I mitt tilfelle var det ikke seildrevet som var tett, men faktisk eksos-albuen ut av motoren. Anbefaler deg å sjekke denne. kan gjøres ved å pumpe opp trykk gjennom motoren og se om du får mye baktrykk, som var feilen hos meg.

Kanalene som blander sjøvann i eksosen inni albuen har en tendens til å kokse seg tett, spesielt om albuen er støpejern, noe de fleste er.
Jeg måtte ut med eksos-albuen, og boret opp kanalene i denne, det var såpass kokset, men ikke sikkert det er denne utfordringen hos deg.

Lykke til

Synlig luft i kjølevannet tyder på at det er inntaket - ikke uvanlig. Det er mange som lager egen skroggjennomføring for bedre innsug. Som Maika satte jeg spyleslange ned i innløpet til sjøvannsfilteret. Ellers kan du sette den i slangen opp fra drevet. Om du har stille vann, ser du i sjøen om det var mye gugge der.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jeg har samme drev. Når jeg fikk byttet belg for noen år siden så jeg hvor lang kjølekanal-labyrinten er, og der var det flust med blåskjell. Det får du ikke staket ut med en stakefjær. For å djekke om det er inntaket som er tett ville jeg først målt hvor lang tid det tar å fylle en bøtte med vann fra eksosen, så kople sjøvannsinntaket fra stengeventilen og la det suge fra en bøtte jeg fyller kontinuerlig med ferskvann fra slange, og se om vannmengden øker. Om det er flere år siden du sjekket eksosbendet, ville jeg gjort det også før jeg plukker seildrevet fra hverandre.

Guest Thostr

Jeg har nylig hatt samme problem. Viste seg å være sjøpung-invasjon i mitt seildrev. Det snedige med dette var at sjøpungene ikke tettet seildrevet før jeg gikk for motor så når jeg skylte med vann og blåste ut gjennom drevet så gikk det helt fint. Og symptomene ble borte. En liten stund. Når jeg gikk for motor en stund ble de suget inn i drevet igjen og stengte. De var såpass store at de ikke forsvant ut hverken gjennom blåsing eller spyling. Dette forvirret meg såpass at jeg fikk løftet båten, og fant da ut hvem som var synderne (5 stk for å være presis). Jeg gjorde en operasjon med å tette under seildrevet og på sidene, og fylte opp med 35% eddik som jeg lot stå noen timer. Deretter hadde de både løsnet og skjell var også bløte nok til å være greie å få ut med stakefjær.

Om du ikke er så uheldig som meg så funker nok spyling og blåsing. Har særlig tro på blåsing, hvis du kan få litt trykk på det.

Jeg testet også med å bruke saltvannsinntak fra toalett til å kjøle motoren. Det funket helt fint, og er bra å ha tilgjengelig som et alternativ i tilfelle rottefelle. Men seildrevet er jo designet for å kjøles ned med saltvann - er derfor de har tatt seg bryet med å designe inn dette i seildrevet. Det er jo ikke sikkert at det har så stod betydning når man seiler i kaldt vann, men siden jeg ikke kjenner designet godt nok så foretrekker jeg å holde meg til spesifikasjonene. Det er jo forøvrig et litt merkelig saltvannsinntak med en liten dyse skrudd inn i seildrevet. Så den er nokså utsatt for å bli gjengrodd mens båten står i høst/vinter-halvåret. Blir nok fast rutine hos meg å blåse ut / spyle gjennom her ifm at båten tas ut av opplag.

Redigert av Thostr (see edit history)

Det er en ekstremt dårlig og sårbar løsning Volvo har. Vi som bruker båten 365 dager i året har hatt gjentagende problemer med luft i slangene og gjengrodde kanaler.
Vi har brukt alt fra trykkluft til trykkvann og i nødsfall munnblåst i slangen. Vær oppmerksom på at luft i slangen også kan komme fra en dårlig tetting på vannpumpa. En separat gjennomføring hadde absolutt vært  foretrekke.

Tømme eddik fra innsiden og la stå høres ut som en artig mulighet. Noen som har testet eddik direkte på skjell?

Hvis du legger inn litt opplysninger i profilen kan det være lettere å få hjelp. Tror jeg har syrefast eksosbend med vanninnføring liggende i en skrotkasse, men ettersom jeg ikke aner hvor du holder til blir den liggende.

Stikker ikke hjem fra ferie for å ordne pakkeoost ;-)

Mons

Guest Thostr
3 hours ago, mons said:

Tømme eddik fra innsiden og la stå høres ut som en artig mulighet. Noen som har testet eddik direkte på skjell?

Hvis du legger inn litt opplysninger i profilen kan det være lettere å få hjelp. Tror jeg har syrefast eksosbend med vanninnføring liggende i en skrotkasse, men ettersom jeg ikke aner hvor du holder til blir den liggende.

Stikker ikke hjem fra ferie for å ordne pakkeoost ;-)

Skjellene er kalsium og reagerer helt ypperlig på eddik sett fra et menneske-perspektiv :-). Noen av skjellene var bare tynne hvite skjøre skall etter behandlingen min. Sterkere syre funker sikkert enda bedre, men drevet er jo alu så da er det greit å være litt varsom med kjemi og eksponeringstid.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...